Chiropractie

“Chiropractie is een zorgberoep welke zich bezigt met de diagnose, behandeling en preventie van aandoeningen van het neuromusculoskeletale systeem en de effecten van deze aandoeningen op de algemene gezondheid. Er is een nadruk op manuele technieken, inclusief gewricht correcties en/of manipulatie met een bijzondere focus op subluxaties.”

World Health Organization (WHO)

Carpaal-tunnelsyndroom? Lees hoe chiropractie helpt

Carpaal-tunnelsyndroom (CTS) is een ernstige, pijnlijke zenuwaandoening die veel mensen treft. CTS ontstaat wanneer de middelste armzenuw (de zogenoemde nervus medianus), die loopt van de onderarm naar de hand, wordt bekneld tussen de acht botjes in de pols die de carpale tunnel vormen. Deze aandoening wordt veelal veroorzaakt door steeds dezelfde bewegingen, bijvoorbeeld bij lopendeband werk. Symptomen van CTS zijn pijn en doofheid van de hand en pols. Hoewel er een verscheidenheid aan behandelingsmogelijkheden beschikbaar is voor mensen die worden getroffen door het carpaal-tunnelsyndroom tot aan operatieve ingrepen aan toe, is chiropractische zorg een populaire en effectieve optie geworden.

4 voordelen van chiropractie voor patiënten met CTS

1. Effectieve behandeling bij carpaal-tunnelsyndroom

Hoewel er geen garanties zijn dat een specifieke vorm van behandeling werkt voor iedereen, hebben twee onderzoeken veelbelovende resultaten laten zien, die de effectiviteit van chiropractische behandelingen bij CTS ondersteunt.

In beide onderzoeken had de meerderheid van de deelnemers baat bij behandeling van een chiropractor. Er waren significante verbeteringen op verschillende vlakken als beweeglijkheid, gevoel in de vingers en vermindering van pijn. Deze onderzoeken zijn hoopvol voor mensen die lijden aan een carpaal-tunnelsyndroom. Patiënten kunnen vertrouwen op een verbetering van hun klachten als ze met hun klachten naar een chiropractor gaan.

2. Een minder ingrijpende behandelmethode

Het carpaal-tunnelsyndroom, vooral bij die gevallen waarbij de juiste diagnose of behandeling lang op zich heeft laten wachten, kan te pijnlijk en te vergevorderd zijn om met medicatie te worden opgevangen. Een operatieve ingreep lijkt dan de enige optie. Maar chiropractische zorg kan dit in veel gevallen voorkomen. Regelmatige bezoeken aan een chiropractor kan je klachten onder controle houden en veel van de CTS-klachten herstellen.

3. Een alternatief voor pijnmedicatie

Net als met een operatie, kan een dagelijkse dosis medicijnen niet de ideale oplossing zijn om het carpaal-tunnelsyndroom onder controle te houden. Sommige patiënten hebben problemen met de medicatie. Zo kunnen de CTS-medicijnen niet goed samengaan met andere medicatie of patiënten willen simpelweg niet dagelijks medicijnen slikken.

Wanneer je zoekt naar een alternatief voor medicijnen, dan is een afspraak met de chiropractor de volgende logische stap. Chiropractische zorg kan helpen met CTS door het corrigeren van iemands pols, elleboog en wervelkolom.

Een andere veel voorkomende behandeling is een brace. Hiermee wordt de beweeglijkheid van de hand beperkt met als doel de pols en pezen de kans te geven te helen en te herstellen.

Een chiropractor die ervaring heeft met carpaal-tunnelsyndroom bekijkt elk geval apart en raad betrouwbare behandelingen aan die de afhankelijkheid van pijnmedicatie verminderen.

4. Zelf meer controle over carpaal-tunnelsyndroom

Helaas, gezondheidsproblemen die chronische pijn veroorzaken, eisen hun tol van een patiënt, niet alleen lichamelijk maar ook psychisch. Moeten omgaan met CTS kan je een gevoel van machteloosheid geven over je eigen lichaam. Wanneer je samen met een chiropractor werkt aan de vermindering van, controle over en herstel van de klachten van het carpaal-tunnelsyndroom, krijg je zelf weer controle over het sturen en verbeteren van je gezondheid.

Mensen die dagelijks herhaaldelijke handelingen uitvoeren als onderdeel van hun baan moeten vooral bewust zijn van de symptomen van het carpaal-tunnelsyndroom. Het ervaren van pijn, doofheid, prikkelingen of branderig gevoel in de palmen of vingers kunnen de eerste symptomen zijn van CTS. Hoe eerder de diagnose wordt vastgesteld des te effectiever en minder ingrijpend de behandelingsvormen zullen zijn.

Van alle keuzemogelijkheden om carpaal-tunnelsyndroom te behandelen, biedt chiropractische zorg het dubbele voordeel van een zeer effectieve behandeling met methodes die niet zo ingrijpend zijn als andere opties. Als jij, of iemand om wie jij geeft, lijdt aan deze aandoening, neem contact met ons op. We zijn er om te helpen!