Cervicaal Facetsyndroom

Chiropractie en lage nekpijn. Lees meer over het cervicaal facetsyndroom

Facetgewrichtsproblemen behoren tot de meest voorkomende oorzaken van lage rug- en nekpijn. Ze kunnen chronische problemen met de nek en rug veroorzaken en kunnen leiden tot andere, meer ernstige aandoeningen en symptomen die ertoe kunnen leiden dat je beperkt raakt in de mobiliteit.

Cervicaal facetsyndroom of cervicale facet osteoartrose, is een degeneratieve aandoening die wordt gekenmerkt door stijfheid en pijn in het cervicale gebied (nek) van de wervelkolom. Heb je deze klachten, dan zijn er verschillende soorten behandelingen die verlichting bieden, waaronder chiropractische behandelingen.

Wat is cervicaal facetsyndroom?

De rug bestaat uit een aaneenschakeling van botten, dit noemen we de wervels. Elke wervel heeft twee facetverbindingen aan de achterkant en een grote schijf aan de voorkant. Dit stelt de wervels in staat om zich netjes op elkaar te stapelen, waardoor stabilisatie voor het hele lichaam wordt verkregen.

De facetgewrichten zijn synoviale gewrichten, dit betekent dat de gewrichtsholte is gevuld met vloeistof. Soms kunnen ze ontstoken of geblesseerd raken, waardoor pijn en stijfheid ontstaan.Cervicaal facetsyndroom houdt in dat je pijn in je nek hebt. Het betekent dat de gewrichten in het nekgebied geblesseerd of ontstoken zijn geraakt. Pijn door deze aandoening kan het voor de patiënt moeilijk maken om het hoofd heen en weer te draaien of op en neer te bewegen.

De cervicale (nek) facetgewrichten werken bijna altijd. Ze ondergaan herhaalde, constante bewegingen en na verloop van tijd kan er een scheur ontstaan of raken ze versleten. Door problemen in het gewricht kan de bewegingsvrijheid worden beperkt of kan het te veel beweging veroorzaken, in beide gevallen kan het leiden tot pijn.

Schade, zoals een whiplash, aan het gebied kan ook problemen veroorzaken. Als de aandoening niet op de juiste manier wordt behandeld, kan deze degeneratief zijn en kan je zowel flexibiliteit als mobiliteit verliezen, maar er kan ook chronische pijn ontstaan.

Symptomen van cervicaal facetsyndroom

De symptomen vancervicaal facetsyndroom verschillen per patiënt. Je kunt last hebben van verschillende symptomen, zoals:

• Tintelingen, verzwakking of pijn in hand en arm.
  • Nekpijn.
  • Pijn in de bovenrug en daardoor last van de schouders.
  • Pijn tussen de schouderbladen.
  • Hoofdpijn aan de achterkant van het hoofd.
  • Zwelling en gevoeligheid rondom het ontstoken facetgewrich.t
  • Verminderde flexibiliteit en mobiliteit in de nek.

Behandelmethodes voor cervicaal facetsyndroom

Wanneer je de diagnose cervicaal facetsyndroom krijgt, is de behandeling meestal tamelijk conservatief. De arts kan aanraden om massage, fysiotherapie en houdingstherapie toe te passen. Dit wordt meestal gecombineerd met medicijnen, zoals een ontstekingsremmer als ibuprofen of spierverslappers om spierspasmen in de spieren rond het aangetaste gewricht te verlichten.

Als deze methoden je geen verlichting bieden, kan de arts gewrichtsinjecties voorschrijven. Hierbij worden steroïde medicijnen in het aangetaste gewricht geïnjecteerd. Deze aanpak is bedoeld om de pijn op één plek te houden en tegelijkertijd te verminderen. De procedure kan poliklinisch worden uitgevoerd en heeft goede resultaten, maar deze zijn vaak maar tijdelijk.

Chiropractie en cervicaal facetsyndroom

Chiropractors hebben veel succes gehad bij het behandelen van het cervicaal facetsyndroom. Een chiropractor kan de pijnlijke gebieden behandelen en pijnlijke, beperkte facetgewrichten herstellen tot ze veel gemakkelijker en zonder pijn kunnen bewegen. Na verloop van tijd kan een chiropractor, door regelmatige correcties, helpen om een normale bewegingsvrijheid in het nekgebied voor je te herstellen. Dit gebeurt allemaal zonder medicijnen of injecties. Het is een natuurlijke, zachtaardige, effectieve methode om de pijn te verlichten en je te helpen de kwaliteit van het leven weer te verbeteren.

Dit artikel is auteursrechtelijk beschermd door Blogging Chiros LLC voor zijn Doctor Chiropractor leden en mag op geen enkele manier worden gekopieerd of gedupliceerd, ook niet door afdrukken of op elektronische wijze, niet tegen betaling maar ook niet gratis, zonder de schriftelijke toestemming vooraf van Blogging Chiros, LLC.