Beenlengteverschil en lage rugpijn? Chiropractie helpt

De ene kant van het menselijk lichaam matcht niet altijd perfect met de andere kant, in feite is niemand symmetrisch. Er is altijd wel een kleine ongelijkheid in grootte en lengte van iemands handen, voeten, armen en benen.

Denk er maar eens over na, een ring kan goed passen aan de ene hand maar strak zitten aan de andere, een paar schoenen voelt los aan de ene voet, maar comfortabel aan de andere. Deze geringe verschillen in grootte zijn normaal en zijn niet van invloed op iemands welzijn.

Beenlengteverschil is helaas een uitzondering

Volgens de American Chiropractic Association heeft 75% van de patiënten met lage rugpijn een klein beenlengteverschil (5 millimeter of meer). In het Engels noemt men dit ook wel Short Leg Syndrome. Het veroorzaakt diverse problemen voor de patiënt. De problemen kunnen klein zijn maar ook best heftig worden, afhankelijk van het verschil in beenlengte.

Het grootste probleem met beenlengteverschil is dat de ongelijkheid de volledige balans van het lichaam kan verstoren, met als resultaat problemen in de knieën, heupen en rug. De wervelkolom is gemaakt om gewicht evenredig te dragen. Wanneer één been korter is dan het andere komt er extra gewicht en druk op één kant.

Volgens de Amerikaanse The Back Pain Authority zijn de meest gebruikelijke veroorzakers van Short Leg Syndrome een breuk, heup- en/of knieproblemen in het verleden of is er een aangeboren oorzaak.

Helaas brengt de aandoening vaak terugkerende en soms erg intense periodes van lage rugpijn en mobiliteitsproblemen met zich mee. Het goede nieuws is dat wanneer de diagnose is gesteld, de patiënt die zich regelmatig laat behandelen, de aanvallen van lage rugpijn beter onder controle houdt.

Patiënten kunnen kiezen uit twee opties om de symptomen van het Short Leg Syndrome onder controle te krijgen.

1. Chiropractie

Een bezoek brengen aan een ervaren chiropractor, die een behandelplan kan opstellen voor de rugpijn die wordt veroorzaakt door het Short Leg Syndrome, is een goede eerste stap. Beenlengteverschil resulteert in pijn, doordat het de druk en het gewicht op één kant van het lichaam verhoogd. Na verloop van tijd zorgt dat voor een verkeerde uitlijning van de wervelkolom en stijve spieren en gewrichten.

Chiropractische zorg, inclusief correcties van de wervelkolom, zorgen dat het lichaam de juiste houding weer kan aannemen, maakt spieren en gewrichten losser en helpt het herstel. Een aantal behandelingen helpt het lichaam de balans terug te vinden en hopelijk de pijn steeds meer te verlichten.

Toch kan het zijn dat, afhankelijk van het lengteverschil, chiropractie alleen niet voldoende is om de symptomen op lange termijn onder controle te houden. Dat is waar de tweede optie ook een goede aanvulling kan zijn.

2. Orthopedische zooltjes

Chiropractie doet wonderen voor patiënten bij het helpen de wervelkolom weer in de juiste houding te krijgen en om spieren en gewrichten die zijn aangetast door het lengteverschil losser te maken, maar de onderliggende oorzaak (het lengteverschil) los je er niet mee op. Het doel van zooltjes is om het lengteverschil te corrigeren, waardoor de balans in de heupen en het bekken wordt hersteld.

Een orthopeed zorgt voor gelijke verdeling van het gewicht en helpt de symptomen te reduceren die resulteren in pijn. Een combinatie van chiropractische behandeling en orthopedische hulpmiddelen leidt tot grote voordelen bij beenlengteverschil en zorgt voor minder pijn en minder snelle terugkeer hiervan.

Iemand die last heeft van terugkerende lage rugpijn zou een chiropractor kunnen bezoeken voor een diagnose. Als verschil in beenlengte de oorzaak is, kan de patiënt ervan uitgaan dat de pijn meestal prima onder controle te houden is.

Vraag je chiropractor eens of die chiropractische behandeling gecombineerd met het gebruik van orthopedische zooltjes, aanraadt. Samen kunnen deze stappen zorgen voor minder pijn, minder vaak terugkeren van de pijn en het vergroot de mobiliteit.

Heb jij of iemand die je kent een beenlengteverschil? Neem dan gerust eens contact op, de chiropractor is er om te helpen!