Chiropractie bij kaakgewrichtsproblemen (Temporomandibulaire gewrichtsaandoening)

Temporomandibulaire gewrichtsaandoening, ook wel TMJ genoemd, is een veelvoorkomende aandoening die het kaakgewricht beïnvloedt. Het kan zeer pijnlijk zijn en je kunt je, naast medicatie of een operatie om de pijn te verlichten, ook verdiepen in chiropractie. Veranderingen in levensstijl, zoals een dieet kunnen ook helpen. Chiropractie is ook een mogelijke behandeling voor TMJ.

Misschien voelt dit tegennatuurlijk, omdat algemeen wordt aangenomen dat chiropractors alleen de rug en de nek behandelen. Maar, dit is niet helemaal juist. Chiropractors behandelen alle gewrichten, waaronder dus ook de rug en nek. Een chiropractor kan enkels, polsen en knieën behandelen en ja zelfs de kaak. Soms kunnen de nek en rug verantwoordelijk zijn voor de kaakklachten en ook behandeld worden met chiropractische zorg.

Wat is een kaakgewrichtsstoornis precies?

Het gewricht dat je kaak verbindt met de schedel en ervoor zorgt dat de mond open en dicht kan, noemen we het kaakgewricht. Als je problemen hebt met de spieren in dat gebied of het gewricht zelf, dan noemen we dat TMJ, ook wel kaakgewrichtsproblemen of TMD.

De aandoening wordt gekenmerkt door pijn en stijfheid aan een of beide zijden van de kaak. De kaak kan “op slot gaan” of vast komen te zitten in een gesloten of open positie. Patiënten kunnen ook een knallend, klikkend, of raspend geluid in de kaak opmerken tijdens het kauwen, gapen of bij het openen/sluiten van de mond. Ze kunnen eveneens moeite hebben met het kauwen en men kan zelfs een zwelling in het gewricht ervaren.

Artsen weten niet waardoor een kaakgewrichtsstoornis veroorzaakt wordt. Er lijkt een verband te zijn met letsel aan de nek, zoals een whiplash, maar het kan ook veroorzaakt worden door:

• slijtage in de kaak;
  • tandenknarsen;
  • stress, dat ervoor zorgt dat de kaak dicht knijpt;
  • ruimte op de schijf, die tussen de aansluiting en de bal van de kaak ligt.

Diagnose en behandeling voor TMJ

Veel aandoeningen kunnen qua symptomen lijken op TMJ. Om de diagnose te stellen zal de kno-arts, na het bekijken van de medische geschiedenis, het gewricht in je kaak controleren op knallen, klikken of raspen. Hij zal ook beoordelen of je pijn hebt of het gewricht gevoeliger is en controleren op stijfheid. Gedurende het onderzoek, zal de arts het vermogen van de kaak om goed te functioneren beoordelen. Soms kan een röntgenfoto ook een deel van het onderzoek zijn.

Als de arts de waarschijnlijke, oorzaak van TMJ heeft achterhaald, kan hij een bepaalde behandeling voorschrijven of aanbevelingen doen die je zullen helpen. Medicatie is soms een optie, vooral stress- of angstmedicatie kan de patiënt helpen te ontspannen. Een knarsbitje of beetspalk is ook een mogelijkheid. Het helpt om je tanden in de juiste positie te houden. Een beetspalk wordt altijd gedragen en een knarsbitje alleen `s nachts. Tandheelkundig werk is een andere optie en soms bij ernstige gevallen kan een chirurgische ingreep nodig zijn.

Chiropractische zorg voor kaakgewrichtsproblemen

Chiropractie voor kaakgewrichtsproblemenis niet gebruikelijk, maar is zeer effectief. De chiropractor kan de stand van de nek of wervelkolom aanpassen en daarmee ook die van de kaak. Dit kan betekenen dat de patiënt correcties van de schedel, kaak, bovenste wervelkolom en nek kan ervaren als de chiropractor de aandoening behandelt. Er zijn ook weke delenbehandelingen die de chiropractor kan uitvoeren tijdens de behandeling voor TMJ.

De chiropractor zal vaak aan patiënten adviseren om ook de levensstijl en/of het eetpatroon te wijzigingen. Dit biedt patiënten de kans om, het lichaam als geheel aan te pakkenin plaats van één gebied. Chiropractors kunnen koude- of warmekompressen toepassen op het gebied, supplementen aanbevelen en je oefeningen leren, om de pijn te verminderen en het herstel te bevorderen. Chiropractie is een veilige, effectieve en niet-belastende behandeling voor kaakgewrichtsproblemen.

Dus als jij zelf of een bekende gediagnosticeerd wordt met TMJ of wanneer je pijnklachten ervaart zoals omschreven, bel ons. Onze chiropractors zijn er om te helpen!