Chiropractie bij pijnlijke enkels

Pijnlijke enkels en enkelblessures komen bij iedereen voor, niet alleen bij fanatieke sporters. In Amerika alleen al zijn er dagelijks meer dan 25.000 mensen die te maken krijgen met een verstuikte-of pijnlijke enkel. Onderzoek wijst uit dat ongeveer 40 procent van de verstuikte enkels niet correct behandeld wordt of dat niet de juiste diagnose is gesteld, wat kan leiden tot chronische pijn of een beschadigd gewricht.

Wanneer de enkel niet goed functioneert, kan het hele lichaam daar last van hebben. De spieren aan beide kanten van het been of zelfs onder de voet kunnen geïrriteerd raken en pijnlijk worden. Hierdoor kun je last krijgen van verminderde mobiliteit, oneven lopen, heup en rugklachten.

Anatomie van de enkel

Er zitten drie botten bij elkaar in het enkelgewricht. De onderste gedeelten van het scheenbeen en het kuitbeen komen bij elkaar en vormen een holte waar je enkelbot in zit.

De onderkant van het enkelbot steunt op het hielbot. Er zit een dik stuk zacht kraakbeen in het gewricht, dat zorgt voor schokdemping en gaat, wanneer er geen blessures optreden, een leven lang mee.

De botten worden bij elkaar gehouden door gewrichtsbanden. De spieren zitten aan de botten vast met pezen. Wanneer je een blessure oploopt, kan dit impact hebben op de botten, spieren, pezen en banden.

Behandeling van enkelblessures en pijn

De typische behandeling voor een pijnlijke enkel, zoals een verstuiking, is de standaardbehandelmethode: rust, koelen, druk uitoefenen en hooghouden. Tegenwoordig wordt er ook wel een modernere aanpak aanbevolen waar je juist moet bewegen i.p.v. rusten.

Hoewel het in dat geval wel erg belangrijk is dat de beweging gecontroleerd en voorzichtig uitgevoerd wordt. Er zijn bepaalde enkelaandoeningen die juist erger worden met beweging, dus dit zal voorzichtig aangepakt moeten worden.

Een andere mogelijke behandeling bij pijn is het voorschrijven van medicijnen. Dit varieert van ibuprofen tot sterke pijnstillers. Bij ernstige verwondingen, zoals bijvoorbeeld een gescheurde gewrichtsband, kan een operatie nodig zijn. Wanneer een patiënt last heeft van een pijnlijke enkel, is het maken van een röntgenfoto meestal noodzakelijk om vast te stellen of er een beschadiging is en hoe ernstig die is. Soms is zelfs op een röntgenfoto niet te zien of er iets ernstigs aan de hand is, in dat geval kan een MRI nodig zijn.

Chiropractie bij pijnlijke enkels

Chiropractie is erg effectief als behandelmethode bij pijn in voeten en enkels. De chiropractor zal beginnen om de bron van pijn te vinden en vast te stellen waardoor die wordt veroorzaakt. Hierbij kan gebruik worden gemaakt van röntgenfoto’s, MRI- en CT-scans en andere soorten diagnostische hulpmiddelen, om het beste behandelplan op te stellen.

Wanneer je voor het eerst een enkelblessure hebt en de enkel geïrriteerd en gevoelig is, wordt soms ook gebruik gemaakt van echografie, iontoforese en bubbelbaden. Dit is een aanvulling op het standaard rusten, koelen, druk uitoefenen en omhooghouden. Als de enkel heelt, wordt de ontsteking minder en de enkel stabieler, chiropractische correcties van het enkelgewricht kunnen dan toegevoegd worden aan de behandeling.

De reguliere chiropractische behandelwijze helpt om je enkelgewrichten te versterken en stabieler te maken en verhoogt de mobiliteit en flexibiliteit. Bij een blessure kunnen zenuwen en weefsel beschadigd raken. Regelmatige chiropractische behandeling zorgt voor goede doorbloeding, dit bevordert herstel en voorkomt herhaling van de blessure. Chiropractie ziet het lichaam als geheel, dus de patiënt kan ook adviezen krijgen voor een dieet of om zijn levensstijl aan te passen, bijvoorbeeld afvallen of oefeningen doen.

Chiropractie is een effectieve behandeling bij pijnlijke enkels en blessures. Het is een niet-belastende, natuurlijke aanpak om te genezen, die het lichaam in staat stelt om zichzelf te herstellen.