Chiropractie of opioiden

Waarom chiropractie veiliger is dan sterke pijnstillers (opioïden)

Het gebruik of liever misbruik van sterke pijnstillers die alleen op recept verkrijgbaar zijn, de zogenaamde opioïde, is in de VS een groot probleem. Het Amerikaanse ministerie van Volksgezondheid spreekt zelfs van een epidemie.

Onderzoek wijst uit dat er wereldwijd ongeveer 36 miljoen mensen misbruik maken van opioïden. In de VS alleen al werden in 2012 2.1 miljoen gevallen van misbruik geteld. In 2014 waren zes van de tien doden door drugsoverdoses te wijten aan gebruik van opioïden, waaronder dus ook opioïden die dienen als pijnstilling.

Iedere dag sterven er 78 Amerikanen aan een overdosis opioïden. Het probleem wordt steeds maar groter en kost steeds meer levens. Daarom gaan mensen steeds vaker op zoek naar manieren om de pijn te verlichten zonder deze zware medicatie. Chiropractie is een van die opties.

Wat zijn opioïden?

Opioïden zijn medicijnen die alleen op doktersrecept verkrijgbaar zijn en voorgeschreven worden als pijnstilling. Ze werken door het intensiviteitsniveau van de pijnsignalen naar de hersenen te verlichten. Ze hebben echter ook effect op de delen van de hersenen die controle hebben over emoties en zwakken daarom ook de ontvangst van de pijnsignalen af. Er zijn een aantal medicijnen erg populair die als opioide worden gecategoriseerd:

• Hydrocodon (Vicodin).
  • Oxycodon (Percocet, Oxycotine).
  • Morfine (Avinza, Kadian).
  • Codeïne.

De meest voorgeschreven opioïden zijn producten met Hydrocodon. Ze worden gebruikt om de pijn van blessures, tandproblemen en gevallen van matige pijn te bestrijden. Mildere pijnklachten worden meestal met codeïne behandeld, maar dit middel wordt ook voorgeschreven bij hoesten en ernstige diarree. Over het algemeen worden opioïden gebruikt om pijn door kanker of pijn na een operatie of van osteoartritis te verlichten.

De gevaren van opioïden

Opioïden hebben een serieus risico op misbruik, verslaving en overdosering. Zelfs wanneer ze op doktersvoorschrift genomen worden, hebben opioïden de volgende bijwerkingen:

• Extreme slaperigheid.
  • Misselijkheid.
  • Droge mond.
  • Overgeven.
  • Verwardheid.
  • Duizeligheid.
  • Depressie.
  • Constipatie.
  • Weinig energie.
  • Zweten.
  • Lage testosteronspiegel wat verminderde sexdrive veroorzaakt.
  • Jeuk.
  • Verminderde kracht.
  • Gevoeliger voor pijn.

Na verloop van tijd kan het lichaam een tolerantie opbouwen tegen de medicatie. Dit betekent dat je om hetzelfde resultaat te behalen, steeds meer nodig hebt. Fysieke afhankelijkheid is ook een ernstige zaak, dit gaat meestal gepaard met tolerantie. Als dat punt bereikt wordt, vertonen patiënten meestal afkickverschijnselen wanneer ze stoppen met het medicijn.

Als artsen opioïden voorschrijven, hoe komt het dan dat patiënten verslaafd raken?

In 2013 schreven artsen bijna een kwart miljard van de recepten uit voor opioïden. Dat zijn genoeg medicijnen om iedere volwassene in de VS te kunnen voorzien van zijn eigen pot! Artsen schrijven de opioïden voor in de hoop pijn te bestrijden. Maar in veel gevallen is het slechts een pleister op een open wond. In plaats van de oorzaak van het probleem te zoeken en de patiënt voorlichting te geven over algehele gezondheid, schrijven ze pillen voor die de zintuigen verdoven en onplezierige of zelfs gevaarlijke bijwerkingen hebben en werken ze verslavingen in de hand.

Als de patiënt een tolerantie opbouwt tegen het medicijn, verhoogt de arts vaak de dosering. Deze cirkel gaat door als de patiënt steeds meer afhankelijk wordt van de medicatie. Het kan zelfs zo zijn dat ze meer pijn gaan ervaren, omdat de medicatie de gevoeligheid voor pijn verhoogt. Als de patiënten verslaafd raken, zal het aantal doden door overdosering van deze medicatie gestaag toenemen. De meest voorkomende medicijnen bij een overdosis zijn:

• Hydrocodon (zit in Vicodin).
  • Oxycodon (Oxycontin).
  • Methadon.

In de VS proberen ze maatregelen te bedenken om het voorschrijven van opioïden te monitoren en reguleren. Maar wanneer ze wanhopig zijn, zullen verslaafde patiënten heel ver gaan om aan de verdovende middelen te komen, zelfs op een illegale manier. Het is een ernstig probleem wat eigenlijk best te voorkomen is.

Waarom is chiropractie veiliger dan opioïden?

Chiropractie is een bewezen methode om pijn te verlichten en niet alleen effectief maar ook veilig, omdat er geen medicatie bij komt kijken. Een aantal studies naar chiropractie bevestigen wat chiropractiepatiënten al jaren zeggen: chiropractie werkt uitstekend als behandeling om de pijn onder controle te houden. De gewrichtscorrecties aan de wervelkolom brengen het lichaam weer terug in balans, maar dat is enkel het begin van de voordelen. Chiropractie richt zich op het lichaam als geheel en laat patiënten zien hoe ze proactief met hun aandoening en gezondheid bezig kunnen zijn.

Ook gaat de chiropractor op zoek naar de oorzaak van het probleem. De chiropractor start de genezing door de oorzaak aan te pakken in plaats van symptomen te bestrijden. Door oefeningen, dieet en veranderingen in levensstijl naast de chiropractische behandeling, kunnen patiënten verlichting van de pijn ervaren, die is veroorzaakt door een blessure, operatie, artritis en vele andere aandoeningen. Chiropractie is veel meer dan een behandeling voor rugklachten; het is een volledige behandelwijze die zich op het hele lichaam richt.

Dit artikel is auteursrechtelijk beschermd door Blogging Chiros LLC voor zijn Doctor Chiropractor leden en mag op geen enkele manier worden gekopieerd of gedupliceerd, ook niet door afdrukken of op elektronische wijze, niet tegen betaling maar ook niet gratis, zonder toestemming vooraf van Blogging Chiros, LLC.