Chiropractie

“Chiropractie is een zorgberoep welke zich bezigt met de diagnose, behandeling en preventie van aandoeningen van het neuromusculoskeletale systeem en de effecten van deze aandoeningen op de algemene gezondheid. Er is een nadruk op manuele technieken, inclusief gewricht correcties en/of manipulatie met een bijzondere focus op subluxaties.”

World Health Organization (WHO)

Chiropractiepatiënt? Met deze 5 tips versnel je je herstel

Verbeter je gezondheid en versnel je herstel met deze 5 tips voor chiropractiepatiënten

 

Chiropractie is bedoeld om pijn te verlichten en het lichaam te helpen zijn natuurlijke balans terug te vinden. Het voorkomen van blessures is zeer belangrijk voor een gezond lichaam. De behandelingen, in combinatie met goede oefeningen, creëren sterke spieren die de wervelkolom en het lichaam optimaal kunnen beschermen. Als chiropractiepatiënt krijg je oefeningen mee die aansluiten op je persoonlijke situatie, toch zijn er een aantal tips die voor alle patiënten van toepassing.

 

1. Start met een goede warming-up

 

Het is belangrijk dat je, voordat je gaat sporten, een warming-up doet. Door een reeks losmakende, dynamische bewegingen breng je je hartslag omhoog en warmen de spieren op die je gebruikt tijdens het sporten.

 

Bij een goede warming-up gebruik je het hele lichaam. Doe bijvoorbeeld beenoefeningen, beweeg je beide armen heen en weer of doe een loopbeweging op de plaats terwijl je je armen op en neer beweegt.

 

2. Zorg voor een goede houding, thuis en op je werk

 

Het meest belangrijke is ervoor te zorgen dat het lichaam gedurende dag continu de juiste houding heeft. Wanneer je op het werk het grootste gedeelte van de dag op dezelfde stoel zit of wanneer je steeds dezelfde handeling moet uitvoeren, is het verstandig om uit te zoeken hoe je ergonomisch kunt werken. Hier kun je eventueel een ergonomieconsultant voor raadplegen.

 

Een goede comfortabele stoel kan spanningen in het lichaam verminderen en blessures voorkomen. Zorg als je zit, dat je voeten stevig en vlak op de grond staan en je onderrug wordt ondersteund. Zorg ook thuis voor ondersteunend meubilair en een goede matras!

 

3. Kies de juiste schoenen

 

Wanneer je een nieuw paar schoenen koopt, kijk dan goed naar de stabiliteit, flexibiliteit en het comfort. Het is belangrijk dat schoenen stevig zijn en goed blijven zitten tijdens de hele loopbeweging voor een stabiele loophouding.

Schoeisel hoort flexibel te zijn bij de tenen voor het soepel “afrollen” van de voet tijdens het lopen, er moet voldoende steun zijn, maar ook genoeg ruimte om de tenen goed te kunnen bewegen. Schoenen die goed passen zorgen voor een natuurlijkere lichaamshouding tijdens sporten en dagelijkse bezigheden.

 

4. Alles valt en staat met lichaamshouding

 

De beste reden waarom al deze tips zo belangrijk zijn voor chiropractiepatiënten is waarschijnlijk dat sterke en flexibele spieren zorgen voor een goede lichaamshouding. Wees dus bewust van je houding gedurende de dag en pas deze zo nodig aan.

 

  • Zorg, als je achter een bureau of tafel zit, dat je voeten vlak op de grond staan, de schouders ontspannen zijn en je onderarmen parallel lopen aan de vloer.
  • Als je een poosje moet staan, zorg dan voor een rechte houding door je buikspieren aan te spannen.
  • Wanneer je langere tijd moet staan, is het verstandig om je gewicht zo nu en dan te verplaatsen van het ene naar het andere en van de hakken naar de tenen.

 

Deze simpele tips voor een goede lichaamshouding dragen er onbewust toe bij dat je de spieren traint die zorgen voor een gezondere wervelkolom.

 

5. Passief rekken van de grote spieren

 

Tot slot is het erg belangrijk om de grotere spiergroepen te trainen door passieve rekoefeningen. Gebruik je eigen gewicht om geleidelijk je hamstrings, piriformis (spier in het bekken/heupgewricht) en vervolgens de volledige rug te rekken. Passief rekken gaat geleidelijk en ontziet stresspunten die voor rugklachten zorgen. Deze voorzichtige oefeningen zorgen voor verlichting en zijn eenvoudig aan te passen aan uw eigen kunnen.

 

Je chiropractor zal in overleg met jou een passend oefeningenschema opstellen dat aansluit op je persoonlijke situatie. Zorg dat je je aan het schema houdt en integreer deze 5 tips in je dagelijks leven voor een optimaal resultaat van je chiropractische behandelingen.

 

Dit artikel is auteursrechtelijk beschermd door Blogging Chiros LLC voor zijn Doctor Chiropractor leden en mag op geen enkele manier worden gekopieerd of gedupliceerd, ook niet door afdrukken of op elektronische wijze, niet tegen betaling maar ook niet gratis, zonder de voorafgaandelijk schriftelijke toelating van Blogging Chiros, LLC.