Heeft uw kind oorontsteking? Hoe chiropractie kan helpen

“Mama, ik heb zo’n oorpijn!”

Heeft uw kind regelmatig last van een oorontsteking, dan herken je die kreet ongetwijfeld. Maar ook naar het oor grijpen, veel huilen en problemen met slapen, zijn allemaal aanwijzingen voor een oorontsteking.

Kinderen zijn gevoeliger voor oorontsteking dan volwassenen, dat komt doordat hun buis van Eustachius kleiner is en omdat het immuunsysteem van een kind kwetsbaarder is. Helaas kan chronische oorontsteking snel veranderen in een terugkerend probleem.

Je hebt als ouders een hele reeks opties tot je beschikking om de oorontsteking van het kind te behandelen. Druppels, antibiotica en het plaatsen van buisjes, zijn veelgebruikte behandelingen voor chronische oorontsteking. Chiropractische zorg is ook een optie, die snel populairder wordt als effectieve behandeling tegen oorontsteking.

Volgens de website HealthyChild.com, is in de Verenigde Staten oorontsteking verantwoordelijk voor 35% van de bezoeken aan een kinderarts. Pijn in het oor is ook de meest voorkomende reden om met een kind naar een chiropractor te gaan. Kinderen met terugkerende oorontsteking hebben baat bij chiropractie, omdat het meer biedt dan de standaardbehandelwijzen.

Hier zijn een paar voordelen van chiropractie bij oorontsteking:

Minder ingrijpend

Chiropractische correcties zijn veel minder ingrijpend voor een kind dan de veelgebruikte chirurgische oplossing, het plaatsen van buisjes. Chiropractische zorg werkt, omdat bij kinderen de wervelkolom uit verhouding kan zijn geraakt. Dit kan door de geboorte komen of door een van de vele ongelukjes die ze hebben tijdens het leren lopen, rennen en traplopen. Een ervaren chiropractor kan een behandelplan opstellen met voorzichtige correcties voor de nek en wervelkolom van het kind. Het doel van deze correcties is om vochtophoping in de gehoorgangen te voorkomen die de oorontsteking en pijn veroorzaken.

De behandeling is pijnloos

Als ouder wil je een goede behandeling voor je kind, maar ook dat het geen pijn doet. Door een negatieve ervaring bij een dokter kan een kind een angst ontwikkelen die nog jaren blijft bestaan.

Kinderen met oorontsteking hebben niets te vrezen van de chiropractor. Tijdens een bezoek aan de chiropractor zal je kind geen pijn hebben bij de behandeling. De behandeling zorgt ervoor dat de pijn van de infectie snel minder wordt en in veel gevallen dat de ontsteking minder snel of helemaal niet meer terugkomt.

We behandelen de onderliggende oorzaak

Bij andere behandelmethoden worden de symptomen van een oorontsteking bestreden maar de onderliggende oorzaak is niet duidelijk. Een chiropractor streeft ernaar om het lichaam weer als een geheel te laten functioneren en gaat op zoek naar de onderliggende oorzaak.

Dit is de bouwsteen voor chiropractie in het algemeen. Door de wervelkolom weer in de juiste positie te manoeuvreren, zal het lichaam als geheel beter functioneren en beter bestand zijn tegen infecties en ziektes. Chiropractie helpt het lichaam van het kind in de juiste positie terug te brengen, waardoor het beter in staat is om zichzelf te herstellen en toekomstige (oor)infecties tegen te gaan.

Als je kind gevoelig is voor oorinfecties, volgen hier nog enkele stappen die je kunt ondernemen om de kans op het ontstaan van een ontsteking te verkleinen. Regelmatig handen wassen om de verspreiding van bacteriën tegen te gaan en sigarettenrook vermijden, zijn twee simpele manieren om de strijd tegen oorinfecties aan te gaan.

Chiropractische zorg laat veelbelovende resultaten zien in het behandelen van de onderliggende oorzaak, die de oorinfectie bij een kind veroorzaakt. Als je op zoek bent naar een pijnvrije, niet intimiderende behandeling en een goed alternatief voor een operatie, dan is de hulp inroepen van een chiropractor een fantastisch idee.