Het chronisch vermoeidheidssyndroom en chiropractie

Het chronisch vermoeidheidssyndroom(CVS) is een aandoening die niet zo duidelijk zichtbaar is als andere ziekten. De symptomen lijken op die van andere aandoeningen, waarvan sommige ernstig. Deze moeten dus eerst allemaal worden uitgesloten, voordat de diagnose gesteld kan worden.

Het is vaak een langdurig proces, de patiënt blijft maanden, soms zelfs jaren, zitten met verontrustende en slopende symptomen en geen antwoorden. Wanneer de patiënt uiteindelijk de diagnose CVS krijgt zijn ze vaak uitgeput, zowel fysiek als mentaal.

Overzicht van het chronisch vermoeidheidssyndroom

Volgens het Amerikaanse Center for Disease Control (CDC) zijn er in de VS meer dan een miljoen mensen met CVS. Het komt vaker voor dan lupus, MS en vele typen kanker.

Vrouwen hebben er vaker last van dan mannen, ze hebben wel vier keer meer kans om het chronisch vermoeidheidssyndroom te ontwikkelen. Hoewel iedereen de aandoening kan krijgen, komt het vaker voor bij mensen tussen de 40 en 50 jaar. Onderzoekers hebben geen bewijzen gevonden dat het besmettelijk zou kunnen zijn, maar ze zijn er wel van overtuigd dat er een genetische of familiare link is.

Symptomen van CVS zijn onder andere:

• Extreme moeheid.
  • Geheugenverlies.
  • Onverklaarbare spierpijn.
  • Verminderd concentratievermogen of “dufheid".
  • Gewrichtspijn die niet gepaard gaat met roodheid of zwelling en die zich door het lichaam verplaatst.
  • Vergrote lymfeklieren in de oksels en nek.
  • Extreme uitputting die meer dan 24 uur aanhoudt na fysieke of mentale inspanning.
  • Hoofdpijn.
  • Moe wakker worden.
  • Pijnlijke keel.

Complicaties die bij CVS kunnen optreden zijn depressie, vaker afwezig op het werk, beperkingen in levensstijl, beperking in dagelijkse bezigheden als zorg voor de kinderen, huishouden of andere verplichtingen. Uiteindelijk kan het chronisch vermoeidheidssyndroom een sociaal isolement en eenzaamheid veroorzaken.

Chiropractie bij het chronisch vermoeidheidssyndroom

Steeds meer mensen hebben ontdekt dat chiropractie bij CVS helpt bij het verlichten van pijn die de aandoening met zich meebrengt. De chiropractor gebruikt gewrichtscorrecties om de CVS-patiënt te behandelen en helpt zo de vele symptomen die bij de aandoening komen kijken, te verlichten zonder belastende behandelingen of medicatie.

Vele patiënten met het chronisch vermoeidheidssyndroom melden dat ze meer energie, minder of geen pijn, verbeterde mobiliteit, meer flexibiliteit en minder last van ontstekingen aan gewrichten hebben na een paar behandelingen. Vaak wordt aangeraden dat de patiënt meerdere behandelingen per week ondergaat en daarbij een dieet- en voedingssupplementadvies krijgt. De behandelingen en adviezen samen zorgen dat de symptomen verminderen, dat het immuunsysteem versterkt en dat het helpt je om meer controle te krijgen over lichaam en aandoening.

Volledige behandeling

Een van de voordelen van chiropractie bij het chronisch vermoeidheidssyndroom is dat de behandeling zich op de patiënt in zijn geheel richt en niet alleen op individuele symptomen. De chiropractor kan gewrichtscorrecties toepassen, maar vaak wordt ook je eetpatroon, je dagelijkse routine en eventuele medicatie en voedingssupplementen die ingenomen worden, besproken.

De chiropractor kan dieetadviezen geven waaronder ook voedingssupplementen die kunnen helpen bij CVS bijvoorbeeld:

• Omega 3-vetzuren
    • Eicosapentaeenzuur
    • Docosahexaeenzuur
  • Magnesium
  • Appelzuur
  • Linoleenzuur

Het kan ook zijn dat ze een leverdetox adviseren, dit is afhankelijk van de patiënt en zijn eet- en beweegpatroon.

Voordeel voor patiënten met CVS

Chiropractie kan voordeel bieden aan patiënten met CVS. De patiënt zien als geheel zorgt ervoor dat niet alleen de fysieke pijn, maar ook het emotionele aspect wordt aangepakt.

Veranderingen in eetpatroon, voorgeschreven supplementen en chiropractische gewrichtscorrecties aan de wervelkolom helpen fysieke symptomen te bestrijden, maar helpen ook bij het emotionele stukje, voornamelijk de depressie en frustratie. Het is belangrijk dat patiënten met chronisch vermoeidheidssyndroom weten dat er iemand is die naar hen wil luisteren, hen begrijpt en wil helpen met alle aspecten van de aandoening en niet alleen met de symptomen. Chiropractie biedt deze mogelijkheid.