Hoe chiropractie hardlopers met kniepijn (ITBS) helpt

Het iliotibiaal band syndroom is een veel voorkomende blessure bij hardlopers. Als de diagnose vroeg wordt gesteld en de behandeling meteen wordt ingezet, is de kans dat het chronisch wordt klein. Omdat de blessure het bekken en de omliggende spieren aantast, reageert het goed op chiropractische behandeling.

Wanneer het bekkenmechanisme niet goed functioneert, kan de spier zijn werk ook niet goed doen, waardoor de flexibiliteit en mobiliteit wordt aangetast. Dit kan leiden tot strakgespannen spieren die de beweging beperken en pijn veroorzaken. Chiropractie is een behandelwijze die zijn nut heeft bewezen bij deze aandoening.

Wat is de Iliotibiale band?

De iliotibiale band of faciae latae, is het omhulsel van de band die aan de buitenkant van de spier die langs het dijbeen loopt, van bovenin de heup tot de buitenkant van de knie. Het iliotibiaal band syndroom ontstaat wanneer dit omhulsel verdikt raakt. Deze spier voelt hard en gespannen als je rechtop staat, het houdt je been recht zodat de hogere dijspier kan rusten.

Er zijn twee primaire spieren die betrokken zijn bij ITBS, de bilspier of gluteus maximus, en de tensorspier of fasciae latae. Het iliobibiaal band syndroom wordt daarom ook wel Tensor Fasciae Latae syndroom genoemd.

Omschrijving van Iliotibiaal band syndroom

Als de iliotibiale band verdikt is, begint het te trekken in het gebied waar hij aan de knie vast zit. Het resultaat is pijn in de knie, doordat er te veel druk op de slijmbeurs ontstaat. De slijmbeurs is een soort zakje in de holte van het kniegewricht gevuld met vocht, die voor demping zorgt en wrijving voorkomt. De slijmbeurs kan dan gezwollen, ontstoken en pijnlijk worden. Bij activiteiten als heuvelopwaarts lopen of rennen worden deze banden hevig belast.

Het andere einde van de iliotibiale band zit gehecht aan een spier, dus wanneer de band gespannen raakt van een bepaalde activiteit, kan dit pijn veroorzaken. Herhaalde activiteit maakt het alleen maar erger, net als hardlopen op een baan of op een oneffen ondergrond en slechte kwaliteit of versleten schoenen.

Symptomen van ITBS

Er zijn een aantal symptomen die kunnen duiden op het iliotibiaal band syndroom. Laterale kniepijn (pijn aan de buitenkant van de knie) is een van de eerste symptomen en vaak gebruikt om de diagnose vast te stellen. Er zijn maar weinig aandoeningen waar laterale kniepijn bij komt kijken. Andere symptomen zijn:

• Pijn, die erger wordt na hardlopen vooral heuvelopwaarts, traplopen, of steile hellingen oplopen.
  • Helemaal geen pijn, totdat je iets doet wat de band irriteert, zoals een heuvel beklimmen.
  • Pijn, die pas halverwege een hardloopronde ontstaat.
  • Een intense pijn en zwakheid aan de knie.
  • Pijn, die gepaard gaat met een knakkende heup, die ontstaat wanneer de spieren die over de buitenkant van de heup langs elkaar lopen, klikken of knakken terwijl je loopt.
  • Pijn, die alleen langs de buitenkant van het dijbeen loopt maar zonder de knie erbij te betrekken. Het is erg zeldzaam dat de pijn zich alleen op de dij en heupspieren richt.

ITBS ontstaat vaak door overtraining. Bijvoorbeeld wanneer je plotseling je training opschroeft door heuvels te lopen of wanneer je de afstand verdubbelt.

Behandeling voor ITBS

Wanneer je ITBS wordt veroorzaakt door een probleem met de bekkenfunctie, is het verlichten van de pijn vaak lastig. Stretchen van de spier brengt meestal geen verlichting en als dat het wel doet, is dat maar van korte duur. Wanneer de pijn door ITBS langer dan twee weken aanhoudt, zelfs wanneer je stretcht, koelt en tijdelijk niet hardloopt en je geen verbetering merkt, kan een chiropractor uitkomst bieden.

Zelfs als de pijn in de knie zit, kan de oorzaak toch in het bekken ontstaan. Een chiropractor kan je staat beoordelen en controleren of het bekken juist functioneert. Als dat niet zo is, kan met chiropractische correcties het lichaam weer in de juiste stand gemanoeuvreerd worden waardoor het bekken functioneler wordt.