Hoe chiropractie helpt bij peesplaatontsteking (plantaire faciitis)

Voeten zijn belangrijk. Per dag zet je ongeveer 8.000 stappen. Het is dan ook geen wonder dat volgens de Illinois Podiatric Medical Association (IPMA), veel mensen (75% van de Amerikanen) last van hun voeten krijgen. Peesplaatontsteking, ook wel plantaire faciitis genoemd, is een erg pijnlijke aandoening aan de voeten die chronisch kan worden als he er niks aan doet. Het is een ongemak die erg goed reageert op chiropractische behandeling.

Plantaire faciitis uitgelegd

Plantaire fasciitis wordt veroorzaakt doordat de gewrichtsband tussen je hiel en je tenen (de plantaire fascia of peesplaat) geïrriteerd en gezwollen raakt. Dit zorgt ervoor dat de onderkant van je voet of hak pijnlijk is als je loopt, staat of opstaat na lang stilzitten.

De pijn voelt als scherpe steken. Het is een van de meest voorkomende soorten voetpijn en komt vaker voor bij mensen van middelbare leeftijd. Maar, het kan iedereen treffen, voornamelijk mensen die veel staan en lopen.

Wat chiropractie kan doen

Chiropractie is een effectieve oplossing voor peesplaatontsteking en de pijn die daar meestal mee gepaard gaat. De behandeling bij plantaire fasciitis is een erg precieze chiropractische gewrichtscorrectie, waarbij zowel de voet als de wervelkolom wordt aangepakt. Deze aanpak heeft meerdere voordelen.

1. Vermindert spanning in de plantaire fascia (peesplaat) - Wanneer een gewrichtsband geïrriteerd of ontstoken raakt, kan het weefsel scheurtjes vormen waardoor pijn ontstaat. Chiropractische gewrichtscorrecties aan de hiel en voet nemen de druk weg van de plantaire fascia, waardoor die ontspant.

2. Versnelt herstel - Wanneer de druk op de plantaire fascia (peesplaat) minder wordt door behandeling, kan de voet beginnen met herstellen. Soms raadt de chiropractor specifieke oefeningen aan, om het herstel te ondersteunen. Maar hij/zij kan ook voorstellen om je levensstijl aan te passen of voedingssupplementen te gaan gebruiken die kunnen helpen om de pijn en aandoening te bestrijden.

3. Effectief om pijn onder controle te houden - Chiropractie is een effectieve manier om pijn onder controle te houden in het lichaam. Gewrichtscorrecties aan de wervelkolom zorgen voor betere communicatie tussen je hersenen en de zenuwbanen, waardoor het centraal zenuwstelsel effectiever functioneert. Correcties die specifiek op de voet gericht zijn, bestrijden de oorzaak van het probleem en niet alleen de symptomen. Dat betekent dat het een effectieve manier van pijnmanagement is die langer resultaat oplevert.

4. Verkleint het risico op verdere blessures - Wanneer iemand een aandoening als plantaire faciitis heeft, zal die geneigd zijn om zijn houding aan te passen om pijn te voorkomen. Dit zorgt voor extra druk op andere lichaamsdelen, wat weer kan leiden tot rugklachten, pijnlijke gewrichten, verrekte spieren en andere problemen. De aanpak van chiropractie om het lichaam als geheel te bekijken, helpt om de houding van de patiënt te verbeteren. Dit voorkomt andere blessures en ongemakken.

Chiropractie gaat goed samen met andere behandelmethoden

Hoewel chiropractie op zich al een goede behandelmethode is voor plantaire faciitis, sluit het ook goed aan op andere behandelmethodes voor de aandoening. Patiënten kunnen chiropractie combineren met andere therapieën, zoals fysiotherapie, massage en pijnbestrijding door injecties. Het kan ook helpen om herstel te versnellen en voor betere mobiliteit te zorgen.

Peesplaatontsteking kan enkele maanden kosten om te genezen, maar door chiropractie toe te voegen aan je herstelplan, voel je je sneller beter en krijg je de pijn beter onder controle. Bovendien voorkom je met chiropractische behandelingen ook dat de aandoening chronisch wordt. Overleg met je chiropractor, volg de adviezen op. Zo versnel je je herstel en reduceer je pijn.