Hoe chiropractie mensen met ischias helpt

Ischias is een veel voorkomende rugklacht die ongeveer 1 op de 10 volwassenen treft. Het komt het vaakst voor bij mensen tussen de 25 en 45 jaar.

Kenmerk van ischias is een stekende (schietende) pijn, die vanuit de onderrug door je heup, bil en achterkant van het been naar beneden loopt. De pijn kan zo heftig zijn dat het je mobiliteit ernstig belemmert en je ervan weerhoudt te kunnen werken, het huishouden te doen of gewoon plezier te hebben. Normaal gesproken behandelen artsen het met pijnstilling en medicatie, maar chiropractie heeft bewezen zeer effectief te zijn als behandeling.

Wat is ischias?

Ischias is een aandoening aan de onderrug die pijn veroorzaakt langs de ischiaszenuw. Deze zenuw begint in de onderrug en loopt aan beide zijden langs de heup, de bil, langs de achterkant van het been helemaal door tot in de voet. Bij een aanval van ischias wordt meestal maar één kant getroffen.

Ischias ontstaat vaak als er iets aan de wervelkolom mankeert, zoals een verschoven wervel, hernia of wanneer de zenuw door stenose (vernauwing van de wervelkolom) klem komt te zitten. Het resultaat is ontsteking, doof gevoel, pijn, of stijfheid in het been.

Hoewel zenuwpijn heftig kan zijn, zwakt het vaak na een paar weken weer af zonder chirurgische ingreep. Af en toe raden artsen een patiënt een operatie aan als er sprake is van ernstig krachtverlies in het been of wanneer er problemen zijn met de darmen of blaas. Meestal schrijven artsen rust en medicatie voor om de pijn te stillen en spieren te verslappen in het gebied, zodat er wat verlichting komt.

Hoe de chiropractische behandeling helpt

Chiropractie heeft bewezen effectief te zijn bij de behandeling van ischias door het lichaam te ondersteunen bij het herstellen van het probleem. Het is een niet intensieve therapie waar geen medicatie aan te pas komt. Hierdoor is het voor veel patiënten een prettige keuze. Er zijn verschillende behandelmethoden die de chiropractor kan toepassen of adviseren. Het kan zijn dat chiropractie allen of in combinatie met een andere therapie wordt toegepast

Gewrichtscorrecties Manipulaties van de wervelkolom, of gewrichtscorrecties, zijn de basis van de chiropractische behandeling. Het helpt om de wervelkolom weer in de juiste positie te manoeuvreren, waardoor er meer ruimte ontstaat voor de zenuwbanen en het lichaam beter en effectiever kan functioneren. Het helpt ook om pijn te verlichten die wordt geassocieerd met zenuwontsteking, specifiek die van de ischiaszenuw.

Echotherapie. Een lichte warmte, die wordt gecreëerd door de (onhoorbare) geluidsgolven van een echoapparaat, kan diep in het weefsel doordringen. Deze therapie stimuleert bloedcirculatie en helpt spierspasmen, stijfheid, zwelling en krampen te verminderen.

IJs of koelen. Deze vorm van behandeling helpt om de pijn te verlichten en te controleren, maar vermindert ook de ontsteking van de ischias.

TENS. Transcutane Electro Neuro Stimulatie is een therapie waarbij meestal met een draagbaar TENS-apparaatje de spieren worden gestimuleerd. Het werkt op basis van elektrische stromingen in verschillende sterkten, die helpen om spierspasmen te voorkomen. Sommige chiropractors en fysiotherapeuten gebruiken grotere versies van dit apparaat in hun kliniek of hebben ook een draagbare, omdat dat makkelijker werkt.

Een chiropractor kan ook bepaalde oefeningen of voedingsadviezen meenemen in hun behandelplan voor ischias. Dit hangt vaak af van de specifieke situatie van de patiënt, zijn levensstijl en gewoonten en de hevigheid van de ischias. Een aantal verschillende chiropractische technieken kunnen worden toegepast bij ischias. Omdat ieder mens anders is zal de chiropractor eerst met de patiënt zijn dagelijks bezigheden bespreken om de oorzaak beter te kunnen achterhalen van de ischias. Van daaruit zal het probleem aangepakt worden om de meest effectieve manier van behandelen te bepalen.

Heb jij of iemand die je kent last van ischias, bel voor een afspraak en ga eens langs een chiropractor. We zijn er om te helpen!