Chiropractie

“Chiropractie is een zorgberoep welke zich bezigt met de diagnose, behandeling en preventie van aandoeningen van het neuromusculoskeletale systeem en de effecten van deze aandoeningen op de algemene gezondheid. Er is een nadruk op manuele technieken, inclusief gewricht correcties en/of manipulatie met een bijzondere focus op subluxaties.”

World Health Organization (WHO)

Hoe magnesium kan helpen bij spierpijn

 

Iedereen heeft weleens last van spierpijn af en toe. Of het nou komt door de sportschool of doordat je verkeerd geslapen hebt, er zijn veel manieren waarmee je spierpijn of stijfheid kunt oplopen. Soms kan de pijn ook worden veroorzaakt door een medische aandoening. Onderzoek toont aan dat er een opmerkelijke, effectieve, veilige en niet dure oplossing is – magnesium.

 

Pijn – Het zit allemaal in je hoofd

 

Nou ja, in je hersenen dan. Een chemisch stofje in je hersenen, NMDA, is verantwoordelijk voor het voelen van pijn. Wanneer je hersenen chemisch overgestimuleerd raken, ervaart je lichaam pijn. De individuele manier waarop de hersenen die pijn verwerken, bepaalt hoe de betreffende persoon de pijn ervaart en ermee omgaat.

 

Er zijn weinig middelen die direct invloed hebben op NMDA, het kunnen verminderen en in balans houden. De middelen die dit wel hebben, hebben vaak nare bijwerkingen. Van magnesium is nu ontdekt dat het de productie van NMDA zonder bijwerkingen kan verminderen. Daar komt nog bij: magnesium is niet duur. Het is veel goedkoper dan pijnstillers en medicatie. Het enige nadeel is dat het mineraal nog niet officieel is goedgekeurd door de FDA als behandeling.

 

Klinische studies tonen aan dat magnesium effectief is bij pijnverlichting

 

Een onderzoek gepubliceerd in oktober 2010 in The Journal of Physiology, kijkt naar de effectiviteit van magnesium bij het verminderen van zenuwpijn. Het onderzoek, uitgevoerd bij ratten, laat een sterke link zien tussen magnesiumtekort en pijn. In feite, zeggen de onderzoekers dat pijn of de gevoeligheid voor pijn zelfs erger wordt bij magnesiumtekort.

 

Tegenwoordig consumeren we steeds meer bewerkt voedsel in plaats van vers. Bewerkt voedsel is makkelijker en sneller in bereiding en het vult goed, maar door het bewerken zijn wel voedingsstoffen verloren gegaan, waardoor een magnesiumtekort kan ontstaan. Het toevoegen van een magnesiumsupplement aan je voedingspatroon dat ongeveer 250 tot 500 mg van het mineraal bevat, zal niet alleen je tekort aanvullen, maar ook de pijn verminderen. Dit gebeurt vaak al vrij snel, al na een paar weken kun je het verschil merken.

 

Andere voordelen van magnesium

 

Magnesium heeft nog vele andere voordelen voor je lichaam. Het wordt al heel lang door mensen geslikt om spijsverteringsklachten en verstopping te behandelen. Bij maagzuur en spijsverteringsklachten staat magnesiumhydroxide bekend als snelle oplossing. Bij zwangere vrouwen wordt het voorgeschreven als behandeling bij hoge bloeddruk. Wanneer je het als injectie of via infuus krijgt, helpt het om de bloeddruk te verlagen tijdens zwangerschap. Het is ook de meest gebruikte behandelwijze bij eclampsie, omdat het het risico op toevallen die gepaard gaan met deze aandoening, vermindert.

 

Magnesium kan ook worden gebruikt om onregelmatige hartslag te bestrijden wanneer het direct in de bloedbaan wordt gegeven. Er wordt geloofd dat extra magnesium ook helpt bij de volgende aandoeningen:

 

  • Angina.
  • Astma.
  • Onregelmatige hartslag.
  • Cerebrale Parese.
  • Chronisch vermoeidheidssyndroom.
  • COPD.
  • Clusterhoofdpijn.
  • Darm- en rectumkanker.
  • Taaislijmziekte.
  • Diabetes.
  • Fybromyalgie.
  • Te hoog cholesterol.
  • Osteoporose.
  • Premenstrueel Syndroom.
  • Verschillende typen pijn inclusief zenuwschade die geassocieerd wordt met bepaalde soorten kanker, pijn na een operatie, pijn na een baarmoederverwijdering en bij pijn op de borst.

 

Een gezond dieet, regelmatig bewegen en stress verminderen in je leven zal helpen bij het verminderen van pijn. Wanneer je lichaam voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt, functioneert het optimaler. Dat betekent niet alleen minder pijn, maar ook betere controle over je pijn. Voldoende beweging zorgt ervoor dat je hersenen meer endorfine produceren, waardoor niet alleen pijn vermindert maar ook je humeur verbetert.

 

Stress maakt je gevoeliger voor pijn, het zorgt dat je het meer voelt en het intenser beleeft. Het verlaagt je vermogen om pijn te verdragen en te controleren. Zelfs het leren van meditatietechnieken en ademhalingsoefeningen kunnen je helpen om beter met stress om te gaan. Het toevoegen van magnesium aan je dieet kan helpen bij het verbeteren van je welzijn en het verminderen van pijn.

 

Dit artikel is auteursrechtelijk beschermd door Blogging Chiros LLC voor zijn Doctor Chiropractor leden en mag op geen enkele manier worden gekopieerd of gedupliceerd, ook niet door afdrukken of op elektronische wijze, niet tegen betaling maar ook niet gratis, zonder de voorafgaandelijk schriftelijke toelating van Blogging Chiros, LLC.