Pijn in je knie? Chiropractie helpt bij het patellofemoral pijnsyndroom

Chiropractie is erg gunstig voor veel verschillende aandoeningen. Bij sommige aandoeningen is het heel duidelijk hoe chiropractie verlichting kan bieden, bij andere wat minder. Structurele knieproblemen reageren vaak erg goed op chiropractische behandelingen. In het geval van het patellofemoraal pijnsyndroom en andere knieaandoeningen heeft chiropractie bewezen pijn te kunnen reduceren en het herstel te bevorderen, waardoor de patiënt mobieler wordt en de flexibiliteit verbetert.

Runners knee

Ongeveer 40% van de blessures die hardlopers oplopen zijn knieblessures. Deze blessures scharen we allemaal onder de categorie “runners knee” oftewel hardloopknie. Het patellofemoraal pijnsyndroom (PFMS) categoriseren we hier ook bij.

Andere runners kneeblessures zijn bijvoorbeeld iliotibiaal frictiesyndroom (overbelasting van de band die loopt vanaf de heup over het dijbeen naar de knie) en plica syndroom (irritatie van een kapselplooi rond het kniegewricht). De meest voorkomende is echter PFMS. Rust nemen en koelen zijn veelgebruikte adviezen voor de klacht. Maar wanneer dat niet werkt of wanneer de pijn en mobiliteitsproblemen terugkeren zodra je je dagelijkse activiteit hervat, is chiropractie een goede behandeloptie.

Het patellofemoraal pijnsyndroom

De knie is een vernuftig stukje techniek. Het is gebouwd om de impact van je lichaamsgewicht te reduceren tijdens het buigen en bewegen. Onder de knieschijf zit een laag kraakbeen die als natuurlijke schokdemper functioneert. Blessures, overbelasting, ouder worden en sommige andere factoren kunnen schade veroorzaken aan de laag van kraakbeen.

Deze aandoening zorgt voor pijn en verminderde mobiliteit, vooral wanneer de knie wordt gebruikt bij bijvoorbeeld traplopen. De pijn neemt af met rust en koeling, maar soms is dat gewoon niet genoeg. Traditionele behandelingen voor de aandoening zijn fysiotherapie, pijnstillers en soms een operatie.

Symptomen

Het meest voorkomende symptoom van PFMS is pijn aan de voorkant van de knie. Het wordt omschreven als een dove pijn, diep in het kniegewricht. Deze pijn neemt toe wanneer je zit en je knie langere tijd gebogen hebt, als je squat of knielt of wanneer je traploopt.

Hoe meer je je knie gebruikt, hoe erger het wordt. Gelukkig kunnen rust en koeling de patiënt snel verlichting geven. Wanneer de pijn zelfs dan aanhoudt, is een agressievere aanpak vereist. Terwijl doktoren vaak medicatie en soms zelfs een operatie adviseren, willen veel patiënten liever een minder ingrijpende oplossing zonder medicijnen voor hun pijn. Chiropractie is dan een goede optie!

Oorzaken en risicofactoren

De exacte oorzaak van PFMS is onbekend. Artsen hebben de aandoening kunnen linken aan verschillende factoren. Overbelasting van de knie zorgt voor herhaalde stress in het gewricht. Dit zie je vaak bij sportactiviteiten waarbij je moet rennen en springen.

Slechte spiercontrole kan ook een factor zijn. De spieren die rondom het kniegewricht en de heupen zitten, functioneren niet goed waardoor ze de knieschijf niet goed begeleiden. Een ongeluk of blessure kan ook een oorzaak zijn, wanneer de knie(schijf) een breuk of ontwrichting oploopt.

Er zijn ook meerdere risicofactoren die ervoor zorgen dat iemand meer kans heeft op het ontwikkelen van het patellofemoraal pijnsyndroom. Leeftijd kan een rol spelen, omdat de aandoening vaker gezien wordt bij tieners en jongvolwassenen. Oudere patiënten die pijn hebben in de knieën, hebben vaak last van slijtage.

Geslacht kan ook een rol spelen. Vrouwen ontwikkelen de aandoening twee keer zo vaak als mannen. Artsen vermoeden dat dit kan komen door de skeletstructuur van een vrouw. Een breder bekken vergroot de hoek waarin de botten in het kniegewricht op elkaar aansluiten.

Mensen die bepaalde sporten beoefenen waar veel springen en rennen aan te pas komt, bijvoorbeeld basketbal, lopen een verhoogd risico. Dit risico vergroot nogmaals als ze plotseling meer of zwaarder gaan trainen.

Chiropractische behandeling

Succesvolle chiropractische behandeling voor het patellofemoraal pijnsyndroom omvat zowel voedingsadviezen als gewrichtscorrecties en oefeningen. De behandeling is gemaakt om verkorte hamstrings op te rekken en het SI-gewricht te corrigeren.

Het doel van de behandeling is om de begeleiding van de knieschijf en de motoriek te verbeteren. Sommige chiropractors gebruiken ook massagetechnieken om te helpen de pijn te verlichten. Het zien van een lichaam als geheel zoals chiropractische zorg dat doet, zorgt niet alleen voor pijnverlichting in het gewricht, maar helpt om de aandoening zelf aan te pakken.

Heb jij of ken je iemand die vaak last heeft van pijn in en om de knie, neem dan eens contact op. Een chiropractor kan een onderzoek doen om de juiste behandelmethode voor je problemen vast te stellen. Je hoeft geen pijn te hebben, we zijn er om daarbij te helpen!