Pronatie-Supinatie

Hoe voetproblemen chronische rugpijn kunnen veroorzaken

Overpronatie en oversupinatie en rugpijn

Het menselijk lichaam is een ingewikkelde machine waarin alles met elkaar is verbonden. Wanneer er iets misgaat in één gebied, kan dit problemen veroorzaken op andere gebieden. De rug vangt veel van alle stress in het lichaam op, dus als er een probleem is met de heupen, knieën of voeten, kan de rug in ieder geval een deel van de zwaarste pijn en andere gevolgen opvangen.

Dit geldt met name voor voetproblemen. Wanneer de mechaniek van de voet niet juist is, kan het hele lichaam uit balans raken. Overpronatie en oversupinatie in de voeten kan leiden tot ernstige en chronische rugpijn.

Wat is pronatie en overpronatie?

Pronatie is de manier waarop de voet naar binnen rolt tijdens zijn normale beweging. De voet rolt naar binnen en strekt zich terwijl de buitenkant van de hiel de grond raakt.

Om de voet goed te laten werken, moet er een aanzienlijke mate van pronatie zijn. Maar, overmatige pronatie of overpronatie kan letsel en schade aan de voet en enkel veroorzaken. Het gevolg: de voetboog wordt plat en de ligamenten, pezen en spieren onder de voet raken overbelast.

Wat is supinatie en oversupinatie?

Supinatie is de manier waarop de voet naar buiten rolt tijdens zijn normale beweging. Het gebeurt tijdens het afzetdeel van de pas, vooral tijdens het hardlopen, wanneer de hiel omhooggaat. De hiel komt van de grond en de beweging wordt doorgevoerd terwijl het gewicht wordt overgebracht naar de voorvoet en de tenen. Het beweegt het lichaam in een voorwaartse richting.

Als er sprake is van overmatige supinatie of oversupinatie, kan er verrekking van de pezen en spieren die voor stabilisatie van de enkel zorgen, optreden. Hierdoor kun je door je enkel gaan, wat kan uitdraaien op een verstuiking, een gescheurde pees of gescheurde enkelbanden.

Aandoeningen en klachten door oversupinatie en overpronatie

Overpronatie en oversupinatie kunnen allerlei klachten en aandoeningen veroorzaken die niet alleen de voeten en enkels aantasten, maar ook de knieën, heupen en de rug. De meest voorkomende klachten en aandoeningen zijn:

• platvoeten of posterieure tibiale peesdysfunctie;
  • enkelverstuikingen;
  • achillespeesontsteking;
  • boogpijn (plantaire pijn);
  • hielspoor;
  • likdoorns;
  • scheenbeenirritatie;
  • hielpijn;
  • gespannen kuiten;
  • eelt;
  • kniepijn;
  • springersknie (Jumper’s knee);
  • heuppijn;
  • gespannen heupbuigers;
  • rugpijn;
  • ischias;
  • hernia.

Voetproblemen en rugpijn

Voetproblemen kunnen heel gemakkelijk een domino-effect veroorzaken dat helemaal doorloopt tot in de rug. De voeten zijn de basis van het lichaam en als ze niet functioneren zoals zou moeten, kunnen ze het hele lichaam uit balans brengen.

Overpronatie van de voet veroorzaakt bijvoorbeeld een reeks interne veranderingen die zich door het been uitstrekken. Het dijbeen kan draaien, wat pijn in de heup en ontsteking van het SI-gewricht veroorzaakt, wat weer leidt tot rugpijn. Andere scheefstand van gewrichten in het lichaam, veroorzaakt door voetproblemen, kan ook leiden tot chronische lage rugpijn.

Voetproblemen en chiropractie

Chiropractie probeert de oorzaak te vinden van de aandoeningen die behandeld worden, in plaats van alleen de symptomen te behandelen. Om deze reden zal de chiropractor proberen de oorzaak van de pijn te vinden, in dit geval overpronatie en oversupinatie, en deze of de effecten van de aandoening te corrigeren, naast het behandelen van de rugpijn.

Meestal worden overpronatie en oversupinatie veroorzaakt door onbalans in de spieren van voet, enkel en onderbeen. Dit kan worden veroorzaakt door slechte schoenen, onbalans in het lichaam en andere problemen. De chiropractor zal de oorzaak van het voetprobleem proberen te achterhalen, zodat dit kan worden gecorrigeerd, om vervolgens de andere klachten die zijn opgetreden te verhelpen.

Dit artikel is auteursrechtelijk beschermd door Blogging Chiros LLC voor zijn Doctor Chiropractor leden en mag op geen enkele manier worden gekopieerd of gedupliceerd, ook niet door afdrukken of op elektronische wijze, niet tegen betaling maar ook niet gratis, zonder schriftelijke toestemming vooraf van Blogging Chiros, LLC.