PTTD

Platvoeten of dysfunctie aan de posterieure tibiale pees: Kan chiropractie helpen?

Tibialis posterior peesdysfunctie (PTTD) is een veel voorkomend enkel- en voetprobleem dat optreedt als er een scheur of ontsteking is in de posterieure tibiale pees; de pees zit aan de achterkant van de enkel en is de belangrijkste pees bij het stabiliseren van de voet.

De ontsteking of scheur beïnvloedt en verzwakt de pees, zodat de pees niet langer ondersteuning of stabiliteit aan de voetboog biedt. Hierdoor ontstaan platvoeten.

Hoewel er voor deze aandoening zelden een operatie nodig is, kun je wel last hebben van ernstige pijn, zwelling en verminderde mobiliteit. Chiropractie is voor de behandeling van platvoeten zeer effectief gebleken, patiënten kunnen sneller genezen en kunnen de pijn beter beheersen.

Wat veroorzaakt platvoeten?

De meest voorkomende oorzaken van platvoeten zijn overmatig gebruik en letsel. Valpartijen zijn heel vaak de boosdoeners die letsel aan de pees veroorzaken, waardoor deze scheurt of ontstoken raakt.

Overtraining, met name bij oefeningen met hoge impact of sport, zoals basketbal, dansen, voetbal en aerobics, kan scheuren veroorzaken door de herhaalde beweging en constante druk op de voet. Zodra de pees gescheurd of ontstoken is, begint de voetboog in te zakken totdat de voet uiteindelijk plat is.

Deze aandoening komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Mensen boven de 40 lijken meer vatbaar te zijn voor de aandoening, maar het kan ook voorkomen bij jongere mensen die overtraind zijn of een van de andere risicofactoren hebben, zoals diabetes, obesitas en hypertensie (hoge bloeddruk).

Wat zijn de symptomen?

Pijn is de eerste en meest voorkomende indicator van deze aandoening. De pijn voel je meestal op de plek waar de pees ligt; langs het binnenste gedeelte van de enkel en voet. Soms is zwelling aanwezig.

Je merkt ook dat de pijn toeneemt bij activiteit. Activiteiten met een hoge impact of hoge intensiteit kunnen ondraaglijk en behoorlijk moeilijk zijn. Het kan zo ver gaan dat staan of lopen gedurende langere tijd erg pijnlijk is.

In gevorderde stadia kan de pijn verschuiven naar het buitenste deel van de enkel. Als de voetboog in elkaar zakt, kan beweging ervoor zorgen dat het hielbot naar buiten schuift. Dit zet op zijn beurt druk op het buitenste enkelbeen.

Wat is de behandelmethode voor platvoeten?

Debehandelmethode voor platvoeten hangt af van de ernst van de aandoening. De meeste patiënten hebben geen operatie nodig, maar het is een lang genezingsproces.

Meestal is het advies: rusten en de pijnlijke plek koelen, overschakelen naar beweging met een lagere impact en ibuprofen voor de pijn nemen. In gematigde tot ernstige gevallen moet de patiënt gedurende 6 tot 8 weken een stevige wandelschoen dragen of wordt er gips om de voet gezet, zodat de voet en enkel gestabiliseerd worden. Hierdoor kan de pees rusten en genezen. Het nadeel hiervan is dat de andere spieren rond de enkel ook zullen “rusten”, wat kan leiden tot atrofie (de spieren worden zwakker en dunner).

Inlegzolen, steunzolen, maar ook een brace, zijn gebruikelijke behandelmethodes voor platvoeten. Vaak wordt dit gecombineerd met fysiotherapie.

In ernstigere gevallen kan de arts een steroïde-injectie rechtstreeks in de pees aanbevelen, hoewel er een verhoogd risico bestaat dat de pees barst. Chirurgie is meestal een laatste redmiddel en is erg complex. Patiënten die een operatie ondergaan voor deze aandoening krijgen zelden de bewegingsvrijheid terug die ze hadden voor de operatie.

Hoe kan chiropractie helpen?

Er is veel succes geboekt doorchiropractie als behandelmethode voor platvoeten. De chiropractor adviseert meestal rust en koelen en chiropractische correcties om enkel, voet en been weer in één lijn te brengen en hierdoor de verzwakte pees te versterken. Vaak zal de enkel minder goed kunnen bewegen wanneer de voetboog inzakt en de botten in de voet en enkel verschuiven. Hierdoor zal de voetboog nog meer inzakken.

Door chiropractische correcties om de enkel weer in één lijn te brengen en zo de voorwaartse beweging van het gewricht te herstellen, kan de chiopractor de pijn verlichten en de aandoening helpen genezen. De chiropractor kan ook een brace aanbevelen om de enkel te stabiliseren als je veel gaat wandelen en advies geven over veranderingen in je levensstijl, zoals gewichtsverlies en een gezond dieet. De chiropractor kan pijnverlichting en verbetering bieden bij het behandelen van deze aandoening waar dit bij andere behandelmethoden misschien niet lukt!

Dit artikel is auteursrechtelijk beschermd door Blogging Chiros LLC voor zijn Doctor Chiropractor leden en mag op geen enkele manier worden gekopieerd of gedupliceerd, ook niet door afdrukken of op elektronische wijze, niet tegen betaling maar ook niet gratis, zonder schriftelijke toestemming vooraf van Blogging Chiros, LLC.