Rugpijn bij schoolgaande kinderen door zware rugzakken

Terwijl rugpijn bekend en uitgebreid onderzocht is bij volwassenen, krijgt de aanwezigheid bij schoolgaande kinderen relatief weinig wetenschappelijke aandacht. Basis-, middelbare- en hogereschoolleerlingen dragen vaak rugzakken, die zo zwaar zijn dat ze chronische rugpijn, een slechte houding en zelfs verminderd longvolume kunnen veroorzaken. Recentelijk toonden verscheidene studies de ware feiten aan achter kinderrugpijn en hoe deze te verlichten.

Zijn rugzakken te zwaar voor kinderen?

Recent onderzoek laat zien dat kinderen die een zware rugzak dragen (van meer dan tien procent van hun lichaamsgewicht) een groter risico hebben om rugpijn en daaraan gerelateerde problemen te ontwikkelen. Uit een internationaal onderzoek blijkt dat een schrikbarend groot deel van kinderen in Australië, Frankrijk, Italië en de Verenigde Staten, regelmatig rugzakken droegen die de 10 procentdrempel overschreden.

Uit een onderzoek, gehouden onder 1540 schoolgaande kinderen uit grote steden, had een derde van de ondervraagde kinderen rugpijn. Naast het dragen van zware rugzakken hadden vrouwelijke studenten en kinderen waarbij scoliose was vastgesteld, meer last van rugpijn. Kinderen die kluisjes op school gebruiken rapporteerden minder pijn.

De hoeveelheid banden op de rugzak had weinig invloed op de antwoorden van de deelnemers. Kinderen deden minder aan sport en andere activiteiten door rugpijn en sommigen namen medicatie om de pijn te verlichten.

Meiden die handtassen droegen naast het dragen van een rugtas, hadden significant meer rugpijn. Pubers met rugpijn keken meer televisie dan leeftijdsgenoten zonder rugpijn. Meer dan 80 procent van de ondervraagden geloofde dat het dragen van een zware rugzak de oorzaak is van de rugpijn.

Hoe moet je je rugzak dragen?

De studies lieten zien dat je een aantal dingen kunt doen om rugpijn bij schoolgaande kinderen te verminderen. De beste manier om rugpijn te voorkomen is het vermijden van te zware tassen.

Gebruik kluisjes en draag alleen de noodzakelijke spullen voor een paar lessen met je mee. Bij het optillen van een rugzak kun je beter hurken en de knieën buigen dan de rug krommen.

Ook kun je het gewicht op een andere manier dragen, bijv. in de hand in plaats van in een rugzak, dit kan rugpijn voorkomen of verminderen. De American Occupational Therapy Association geeft daarbij de volgende veilige rugzak-etiquettetips:

• Kinderen moeten het dragen van meer dan tien procent van hun lichaamsgewicht in hun rugzak vermijden. Bijvoorbeeld, een brugklasser van 50 kilo zou niet meer dan 5 kilo moeten dragen.
  • Plaats de zwaarste objecten aan de achterkant van de rugzak.
  • Zorg dat de spullen zo strak mogelijk bij elkaar liggen om rugpijn door verschuivend gewicht te minimaliseren.
  • Pas de schouderbanden aan, deze moet strak om de schouders van je kind passen, waardoor de rugzak je kind niet achterover trekt. De onderkant van de rugzak hoort minder dan 10 centimeter onder de taille van je kind te komen.
  • Kinderen zouden hun rugzak niet aan één schouder moeten laten hangen, aangezien dit rugklachten en ander ongemak kan veroorzaken .
  • Stimuleer je kind om alleen noodzakelijke spullen in hun rugzak te dragen. Andere spullen kunnen in de hand gedragen worden.
  • Kies een rugzak met nuttige eigenschappen, zoals meerdere compartimenten voor een gelijke gewichtsverdeling, gewatteerde banden om de schouders en nek te beschermen en een tailleband.
  • Als de school van je kind het toelaat overweeg dan een rugzak met wieltjes die je over de grond kunt rollen als een koffer.
  • Als het probleem blijft bestaan, praat dan met de klassenleraar, decaan of de schooldirecteur van je kind over het gebruik van andere tekstboeken, lichtere materialen of digitale versies.

Chiropractische zorg kan helpen

Als je kind rugpijn blijft houden, neem dan contact op met een chiropractor. Chiropractische behandelingen helpen veel volwassen en kinderen met rugklachten.

Een chiropractor kan ook gerichte oefeningen aanbevelen om je rug sterker te maken en advies geven over goede voeding om sterke botten en gewrichten te ontwikkelen, een goede houding aan te nemen en meer. Heeft je kind rugpijn door het dragen van een rugzak? Neem dan contact met ons op. We zijn er om te helpen!