Chiropractie

“Chiropractie is een zorgberoep welke zich bezigt met de diagnose, behandeling en preventie van aandoeningen van het neuromusculoskeletale systeem en de effecten van deze aandoeningen op de algemene gezondheid. Er is een nadruk op manuele technieken, inclusief gewricht correcties en/of manipulatie met een bijzondere focus op subluxaties.”

World Health Organization (WHO)

Smartphone

Rugklachten door overmatig smartphonegebruik? Lees hoe het zit en wat je eraan kunt doen

 

Iedereen heeft tegenwoordig een smartphone. Enquêtes , afgenomen door het Amerikaanse Pew Institute in 2015, wezen uit dat 64% van de volwassenen een smartphone heeft.

 

Met een smartphone blijf je met elkaar in contact, het biedt flexibiliteit en je hebt toegang tot eindeloze informatie. Er zijn ook nadelen. Smartphones zijn slecht voor je rug.

 

Regelmatig gebukt zitten over je telefoon, berichten versturen, surfen op het internet of lezen, heeft op verschillende manieren invloed op je rug.

 

Druk

 

Volgens chirurg Kenneth Hansraj (gespecialiseerd in de wervelkolom), oefen je door het neerkijken op je telefoon tot 27 kilo druk op je hoofd uit. Dit kan ernstige vorm van slijtage veroorzaken en zorgt ervoor dat we meer kans hebben op degeneratieve problemen aan de wervelkolom.

 

Pijn

 

De beweging van sms’en of surfen op het internet op je smartphone kan spanning in je schouders en uitstralende pijn naar je armen tot in je polsen en handen veroorzaken. Te veel tijd op je smartphone kan ook rugpijn veroorzaken, zowel in de boven- als onderrug.

 

Verkrampte spieren

 

Na verloop van tijd kan het overmatige gebruik van je smartphone je bovenrug aantasten. Je krijgt last van verkrampte spieren, die vaak worden toegeschreven aan de “tekstnek”.

 

Nu kun je je smartphone in een la gooien en zweren dat je hem nooit meer zult gebruiken, maar er zijn ook manieren om je telefoon te gebruiken én je rug gezond te houden. Je hoeft slechts een paar voorzorgsmaatregelen te nemen.

 

Hier zijn vier manieren om rugklachten door overmatig smartphonegebruik te voorkomen (of slechte gewoontes te veranderen).

 

#1: Let op je houding

Een paar kleine aanpassingen aan de manier waarop je je telefoon gebruikt, kan het verschil zijn voor een gezonde wervelkolom, nek en rug. Breng je telefoon naar je gezicht in plaats van je hoofd voorover te laten leunen en je nek te buigen om te zien wat er op je scherm staat. Dit neemt de druk weg van je nek en minimaliseert de gevolgen hiervan.

 

#2: Neem pauzes

Leg die telefoon weg en kijk om je heen! Geef niet toe aan de verleiding om je telefoon langer dan een uur te gebruiken. Surf of sms niet langer dan een paar minuten achter elkaar. Leg je telefoon neer, sta op, of kijk elke paar minuten even om je heen. Pauzes geven je wervelkolom de kans om te ontspannen, en nemen de druk weg als je voor langere tijd je nek buigt.

 

#3: Doe stretchoefeningen

Maak er een gewoonte van je nek te strekken, je armen omhoog te doen, je schouders te rollen en je rug bij de middel te buigen. Deze eenvoudige stretchoefeningen zijn een snelle manier om bepaalde delen van je lichaam, die kunnen verkrampen, los te krijgen. Zo voorkom je klachten die na verloop van tijd kunnen ontstaan.

 

#4: Bezoek een chiropractor

Wanneer je pijn, verkramping of irritatie in je nek, schouders of rug begint te krijgen en dit blijft aanwezig of sluimeren, maak dan een afspraak met een chiropractor. Geef aan wanneer de pijn begon, hoe ernstig het is en geef aan wat de oorzaak ervan was. Het kan zijn dat je alleen maar een simpele correctie nodig hebt om je lichaam weer in balans te krijgen. Hierdoor kan de pijn, die ontstaan is door het overmatige gebruik van je smartphone, al verlicht worden. Een goede chiropractor kan ook helpen bij het verkleinen van de kans dat de klacht verergert na verloop van tijd.

 

Bijna niemand van ons zweert het gebruik van de smartphone af als gevolg van de pijn. Maar door het volgen van deze tips, het verbeteren van onze houding en regelmatig pauze nemen om te strekken, kunnen we het effect dat het gebruik van smartphones heeft op onze rug minimaliseren. Wanneer je je smartphone toch te veel gebruikt, zorg er dan voor dat je een ervaren chiropractor bezoekt voor een correctie, zodat het probleem tot een minimum kan worden beperkt.

 

Dit artikel is auteursrechtelijk beschermd door Blogging Chiros LLC voor zijn Doctor Chiropractor leden en mag op geen enkele manier worden gekopieerd of gedupliceerd, ook niet door afdrukken of op elektronische wijze, niet tegen betaling maar ook niet gratis, zonder schriftelijke toestemming vooraf van Blogging Chiros, LLC.