Spanningshoofdpijn? Wat je altijd al hebt willen weten

Spanningshoofdpijn is de meest voorkomende soort hoofdpijn en komt het vaakst voor bij vrouwen Onderzoek wijst uit dat 48 procent van de vrouwen en 38 procent van de mannen weleens last hebben van spanningshoofdpijn.

Ieder jaar spenderen Amerikaanse patiënten meer dan 2 biljoen dollar aan hoofdpijnmedicatie, die zonder recept verkrijgbaar is. Er wordt veel tijd en geld besteed aan het zoeken naar een oplossing tegen hoofdpijn. Van voorgeschreven medicatie tot aspirine, paracetamol en alternatieve behandelmethoden, zoals meditatie, accupunctuur en chiropractie.

Chiropractie heeft zijn effectiviteit als behandeling voor spanningshoofdpijn reeds bewezen, maar er komt meer bij kijken dan alleen de chiropractische correcties. Chiropractors zien het lichaam als geheel en behandelen ook zo. Op die manier verlicht het niet alleen de pijn van spanningshoofdpijn, maar helpt het ook bij het voorkomen ervan.

Wat is spanningshoofdpijn?

De meest voorkomende soort hoofdpijn is spanningshoofdpijn. Het wordt omschreven als milde tot matige pijn die voelt alsof er een band om het hoofd wordt strakgetrokken. Stress kan een factor zijn in het ontstaan van deze soort hoofdpijn, maar het is nog steeds onduidelijk hoe de hoofdpijn precies ontstaat. Symptomen van spanningshoofdpijn zijn onder andere:

• Zeurende pijn en doffe hoofdpijn.
  • Een drukkend of beklemmend gevoel aan de achterkant en zijkanten van het hoofd of over het voorhoofd.
  • Gevoelig in de schouderspieren, nek en schedel.

Er zijn twee categorieën in spanningshoofdpijn: chronisch en episodisch. Er zijn twee belangrijke factoren die deze typen van elkaar onderscheiden.

• Chronische spanningshoofdpijn
    • Duur van de hoofdpijn – het houdt vaak uren aan en kan zelfs continu zijn.
    • Frequentie van de hoofdpijn – je hebt er per maand 15 dagen of meer last van gedurende in ieder geval drie maanden achter elkaar.
  • Episodische spanningshoofdpijn
    • Duur van de hoofdpijn – een half uur tot een week achter elkaar.
    • Frequentie van de hoofdpijn – komt minder dan 15 keer per maand voor gedurende drie maanden achter elkaar.

De twee primaire risicofactoren voor spanningshoofdpijn:

• Vrouwen – Onderzoek wijst uit dat bijna 90 procent van de vrouwen ooit te maken krijgt met spanningshoofdpijn. Bij mannen is dat 70 procent.
  • Middelbare leeftijd – Spanningshoofdpijn wordt erger als mensen het 40ste levensjaar naderen en is vaak het ergst rond de middelbare leeftijd (in de 40). Toch kan iedereen te maken krijgen met spanningshoofdpijn, ook op een andere leeftijd.

Verandering in levensstijl ter voorkoming van spanningshoofdpijn

Een chiropractor kan spanningshoofdpijn behandelen door de traditionele manipulaties en gewrichtscorrecties langs de wervelkolom uit te voeren, maar kan je ook adviezen geven voor voeding en levensstijl. Een ander advies kan zijn: warme of koude kompressen toepassen op het gebied rond de nek, schouders of het hoofd, maar een warm bad of hete douche kan ook verlichting geven.

Stress verminderen is een andere manier die kan zorgen dat de pijn onder controle blijft en de aanvallen voorkomen. Stress verminderen is een combinatie van proberen het te vermijden en ontspanningstechnieken te leren. Je chiropractor kan je ook helpen soorten hoofdpijn.

Chiropractie bij spanningshoofdpijn

Je chiropractor zal je volledige medische geschiedenis met je willen doornemen, inclusief het verloop van je hoofdpijn. Soms is het nodig om extra onderzoek te doen, zoals röntgenfoto’s, een MRI of andere manieren om te controleren of er een onderliggende oorzaak is voor de hoofdpijn. Ook kan hij of zij veranderingen in je levensstijl, voedingsadviezen of oefeningen voorstellen.

Je chiropractor kan ook gewrichtscorrecties of manipulaties aan de wervelkolom toepassen om je lichaam in balans te krijgen, de functie van je wervelkolom te verbeteren en stress op je lichaam te verminderen. Dit zorgt vrijwel meteen voor verlichting van pijn, maar wanneer je dit frequent laat doen, vermindert het ook de kans op het ontstaan van hoofdpijn, zodat je pijnvrij kunt leven.

Dit artikel is auteursrechtelijk beschermd door Blogging Chiros LLC voor zijn Doctor Chiropractor leden en mag op geen enkele manier worden gekopieerd of gedupliceerd, ook niet door afdrukken of op elektronische wijze, niet tegen betaling maar ook niet gratis, zonder schriftelijke toestemming vooraf te hebben van Blogging Chiros, LLC.