Spondylolisthesis

Last van spondylolisthesis? Hoe chiropractie helpt bij rugpijn

Chiropractie wordt een steeds populairdere behandeling voor veel mensen met chronische pijn, rugklachten en andere klachten. Het is in het bijzonder een zeer effectieve behandeling voor spondylolisthesis. Het kan niet alleen de pijn verlichten, maar vaak ook de mobiliteit van de patiënt verbeteren.

Chiropractie is een niet-chirurgische behandeling, vrij van medicatie, voor vele soorten aandoeningen en helpt bij het beheersen van pijn. Steeds meer medische professionals erkennen de effectiviteit en de voordelen van chiropractie voor het behandelen van veel problemen in het lichaam.

Wat is spondylolisthesis?

Spondylolisthesis is een aandoening, waarbij een wervel naar voren schuift over de wervel die eronder zit. Het is typerend voor het lumbosacrale gebied, oftewel het gebied in de onderrug. Het kan pijnlijk zijn, lage rugpijn en zwakte of een doof gevoel in beide benen veroorzaken, wanneer de zenuwwortels of het ruggenmerg bekneld zitten. In ernstige gevallen kan een patiënt de controle verliezen over de darmen of blaas, maar dit zijn zeer zeldzame gevallen. Maar, als je de controle over darmen of blaas begint te verliezen, moet je meteen contact opnemen met je huisarts.

In sommige gevallen kan een wervel verschuiven zonder symptomen. Het kan zijn dat de symptomen pas maanden of jaren later opkomen. Symptomen van spondylolisthesis kunnen zijn:

• Lage rugpijn.
  • Pijn in de bilstreek.
  • Pijn die uitstraalt van de lage rug naar een of beide benen.
  • Verzwakking in een of beide benen.
  • Beenspieren die strak aanvoelen (een of beide benen).
  • Mank lopen of problemen met lopen.
  • Geen controle over darmen of blaas (zeldzaam).
  • Pijn die toeneemt bij draaien of buigen.

Hoe wordt spondylolisthesis vastgesteld?

Spondylolisthesis wordt gediagnosticeerd door een arts of chiropractor. Meestal zal de arts röntgenfoto’s maken om bepaalde aandoeningen uit te sluiten, vooral wanneer ze spondylolisthesis vermoeden.

De röntgenfoto geeft de arts de mogelijkheid om te zien of er een wervel verschoven, gescheurd of gebroken is. Er kan ook een MRI of CT-scan aangevraagd worden om de wervelkolom en de omvang van de schade beter te kunnen bekijken.

Behandeling voor spondylolisthesis

De behandeling voor spondylolisthesis is gebaseerd op de werkelijke schade die door de arts is vastgesteld, de pijn- en mobiliteitsproblemen die je ervaart en de algehele ernst van de aandoening. Rust is de eerste stap van behandeling, evenals het stoppen van de fysieke activiteiten die de schade in de eerste plaats hebben veroorzaakt.

Pijn kan worden behandeld door ontstekingsremmende geneesmiddelen, zoals naproxen en ibuprofen. Paracetamol kan ook gebruikt worden tegen de pijn.

Andere behandelingen voor spondylolisthesis kunnen zijn:

• Rugbrace.
  • Afvallen (bij overgewicht).
  • Fysiotherapie.
  • Epidurale steroïde-injecties.
  • Operatie (in ernstige gevallen, bij schade aan het ruggenmerg of zenuwwortel).

Er zijn verschillende soorten operaties die kunnen worden gebruikt om spondylolisthesis te behandelen. De chirurg kan weefsel of bot verwijderen om de druk op de zenuwen of het ruggenmerg te verlichten. Soms kan de arts ervoor kiezen om de beschadigde wervels vast te zetten, zodat ze niet langer kunnen wegglijden. In sommige gevallen worden beide opties uitgevoerd. Dit type behandeling is meestal een laatste redmiddel, omdat het herstel lang kan duren en de patiënt een rugbrace moet dragen terwijl de rug geneest.

Is chiropractie effectief voor het behandelen van spondylolisthesis?

Chiropractie is een niet-chirurgische behandeling voor spondylolisthesis en je hoeft geen medicijnen te slikken die ongewenste bijwerkingen kunnen hebben. Er zijn drie technieken voor manipulatie van de wervelkolom die door de chiropractor gebruikt kunnen worden:

• Manipulatie, specifiek gericht op de pijnlijke wervels.
  • Zachtere techniek, met behulp van de behandeltafel.
  • Manipulatie met een instrument, om zachte kracht op de wervel uit te oefenen.

Het is gebleken dat chiropractische zorg zeer effectief is voor het behandelen van deze aandoening, maar voorkomen is altijd beter dan genezen. Lichaamsbeweging, het behouden van een gezond gewicht en regelmatige check-ups bij een chiropractor kunnen helpen bij het voorkomen van vele aandoeningen aan de wervelkolom, waaronder spondylolisthesis.

Dit artikel is auteursrechtelijk beschermd door Blogging Chiros LLC voor zijn Doctor Chiropractor leden en mag op geen enkele manier worden gekopieerd of gedupliceerd, ook niet door afdrukken of op elektronische wijze, niet tegen betaling maar ook niet gratis, zonder schriftelijke toestemming vooraf van Blogging Chiros, LLC.