Chiropractie

“Chiropractie is een zorgberoep welke zich bezigt met de diagnose, behandeling en preventie van aandoeningen van het neuromusculoskeletale systeem en de effecten van deze aandoeningen op de algemene gezondheid. Er is een nadruk op manuele technieken, inclusief gewricht correcties en/of manipulatie met een bijzondere focus op subluxaties.”

World Health Organization (WHO)

Staande werkplek

De 4 voordelen voor je gezondheid van staand werken

 

Langdurig zitten aan een bureau is niet gezond en kan tot tal van gezondheidsproblemen leiden. Aangezien steeds meer onderzoeken aantonen dat langdurig zitten niet goed voor je is, beschermen sommige bedrijven hun werknemers door het creëren van staande werkplekken. Deze werkplekken zorgen dat mensen van een zittende positie naar een leunende positie gaan. Staand werken heeft verschillende gezondheidsvoordelen.

 

Het creëert gezonde overgangen in je houding

 

Overgangen in de houding zijn de lichaamsbewegingen die je maakt bij het veranderen van positie. Er zijn grote bewegingen, zoals van zitten naar staan, van staan naar leunen en van staan naar zitten, maar ook kleine bewegingen, zoals het verplaatsen van je arm of een voet.

 

Ergonomen adviseren dat iemand meerdere keren per uur van houding veranderd. Ze adviseren ook dat mensen elke statische houding vermijden, zoals staan, zitten of leunen voor een langere periode, in plaats daarvan pleiten ze voor een verandering van houding of beweging om de 20 minuten wanneer mogelijk.

 

Een statische houding van het lichaam is gekoppeld aan obesitas, hartaandoeningen en andere gezondheidsproblemen. Met een staande werkplek maak je het jezelf dus makkelijker om vaker en gezonder te bewegen op een meer natuurlijke manier. Dit zal waarschijnlijk niet gebeuren met een statische houding, zoals bij langdurig zitten.

 

Het verbetert de gezondheid van de wervelkolom

 

Zitten of staan voor lange tijd is niet goed voor de wervelkolom. Wanneer je staat of zit zonder gezonde houdingsovergangen, kan de wervelkolom in elkaar drukken en kunnen de tussenwervelschijven verharden. Dit ondermijnt het vermogen van de wervelkolom om het lichaam adequaat te ondersteunen, wat leidt tot verlies van mobiliteit, verminderde flexibiliteit en pijn.

 

De wervelkolom bestaat uit kleine botten, wervels, die worden opgevangen door sponsachtige, met vloeistof gevulde schijven, de tussenwervelschijven. In een gezonde wervelkolom zijn de tussenwervelschijven gevuld met vloeistof, wat zorgt voor een goed kussen tussen de wervels terwijl ze bewegen en het lichaam ondersteunen. De tussenwervelschijven hebben echter beweging nodig om de bloedstroom te stimuleren, zodat ze kunnen blijven werken zoals het hoort. Staande werkplekken vergemakkelijken die bewegingen, waardoor de kans op problemen aan de wervelkolom afneemt.

 

Het ontmoedigt een pijnlijke houding

 

Staan en zitten gedurende langere tijd kan pijn en bepaalde mobiliteitsproblemen veroorzaken. Hoewel ze enkele pijnpunten delen, brengt elk zijn eigen problemen met zich mee. Een gespannen nek en stijve, pijnlijke schouders worden vaak geassocieerd met zitten en staan, meestal als gevolg van onjuiste plaatsing van het beeldscherm op de werkplek. Slechte beencirculatie, gespannen heupspieren en pijn in de onderrug zijn ook veelvoorkomende problemen van mensen die veel staan of zitten op het werk.

 

Het gebruik van een staande werkplek brengt het lichaam in een meer natuurlijke, gezondere houding die natuurlijke, frequente beweging stimuleert. De rug staat in één lijn met de heupen, de heupen staan rechter en open en de voeten worden voldoende ondersteund. Het bevordert een houding die in tegenstelling staat tot het gebogen zitten over een bureau; de typische houding voor een zittende werkplek.

 

Het houdt de kernspieren actief

 

In een zittende positie zijn de kernspieren meestal zwak en zelden actief. Na verloop van tijd worden deze spieren daadwerkelijk zwak en inactief en bewegen niet meer zoals ze zouden moeten. Dit betekent dat ze stoppen met het ondersteunen van de rug en het lichaam wat leidt tot een slechte houding, verlies van evenwicht, gebrek aan mobiliteit, verminderde flexibiliteit en pijn.

 

Een staande werkplek stimuleert microbewegingen die de kernspieren weer stimuleren. Het is niet zoals zware buikspieroefeningen in de sportschool, maar meer als een doorlopende mini-workout die ervoor zorgt dat de kernspieren actief en ondersteunend blijven. Dit resulteert in een gezondere wervelkolom, minder maag- en darmklachten, een betere houding en een betere bloedsomloop.

 

Andere gezondheidsvoordelen van een staande werkplek zijn onder meer een verminderd risico op bepaalde soorten kanker, zoals darmkanker en borstkanker, een betere bloedsomloop, een betere hersenfunctie en een verminderd risico op gezondheidsaandoeningen, zoals diabetes, hartaandoeningen en een hoge bloeddruk. Een staande werkplek is naast de meest natuurlijke houding, gezond voor je lichaam.

 

Dit artikel is auteursrechtelijk beschermd door Blogging Chiros LLC voor zijn Doctor Chiropractor leden en mag op geen enkele manier worden gekopieerd of gedupliceerd, ook niet door afdrukken of op elektronische wijze, niet tegen betaling maar ook niet gratis, zonder schriftelijke toestemming van Blogging Chiros, LLC.