Temporomandibulaire dysfunctie (TMD)

Kaakklachten of TMD? Wat is het en wat kun je doen?

Het verband tussen scheefstand van de nek en TMD

Heb je kaakklachten? De temporomandibulaire gewrichten (kaakgewrichten), zijn de onderste kaakscharnieren die aan beide kanten van het hoofd (voor elk oor) zitten. Ze maken het openen, sluiten en draaien van de onderkaak mogelijk. Deze gewrichten zijn de meest complexe gewrichten van het lichaam. Je gebruikt ze meer dan 5.000 keer per dag door te praten, lachen, gapen, kauwen, eten, glimlachen en slikken.

Wat is temporomandibulaire dysfunctie (TMD)?

TMD treedt op wanneer een of beide gewrichten ontstoken of bezeerd raken, waardoor er pijn en onbeweeglijkheid in het kaakgebied ontstaat. Omdat deze gewrichten zo vaak worden gebruikt en veel beweeglijker zijn dan de meeste andere gewrichten in het lichaam, kunnen ze gevoelig zijn voor pijn.

Het is belangrijk dat de beide gewrichten samenwerken. Wanneer dit niet het geval is ontstaat er meer druk op het ene gewricht dan op het andere. Dit kan de pijn en het ongemak veroorzaken dat geassocieerd wordt met TMD (temporomandibulaire dysfunctie).

Wat zijn de symptomen van TMD?

Er zijn verschillende symptomen die betrekking hebben op TMD. Deze verschillen per patiënt en de mate van ontsteking of blessure en de oorzaak van de dysfunctie. De symptomen kunnen plotseling optreden als het gewricht getroffen wordt of ze kunnen geleidelijk ontwikkelen over een periode van maanden of zelfs jaren. De symptomen kunnen nauwelijks merkbaar zijn, maar ze kunnen ook ernstig en zelfs slopend zijn. De meest voorkomende symptomen van TMD zijn:

• kaakpijn;
  • kaakpijn bij het kauwen of praten;
  • klikken van de kaak;
  • pijn in het gezicht of de zijkant van de nek;
  • kaak die op slot zit;
  • hoofdpijn;
  • kiespijn;
  • oorpijn;
  • oren die dicht zitten;
  • oorsuizen (tinnitus).

TMD heeft vaak veel invloed op de kwaliteit van het leven, omdat de pijn ervoor kan zorgen dat men de alledaagse dingen niet meer kan doen. Vaak functioneert de kaak niet zoals deze zou moeten functioneren.

Wat is de oorzaak van TMD?

Schade aan het gewricht is de primaire oorzaak van de pijn die geassocieerd met TMD. Dit kan het gevolg zijn van:

• tandheelkundig werk;
  • sportblessures;
  • hard geslagen worden;
  • auto-ongeluk;
  • harde val maken of uitglijden.

Subtiele bewegingen die vaak herhaald worden kunnen ook TMD als gevolg hebben:

• knarsetanden;
  • telefoon vasthouden tussen hoofd en schouder;
  • op elkaar klemmen van tanden;
  • nagelbijten;
  • kauwgum kauwen (overdadig);
  • het eten van hard of taai voedsel.

Hoe kan een verkeerde stand van de nek leiden tot TMD?

Wanneer de nek met een trauma zoals een whiplash te maken heeft gehad, kan dit een scheefstand van de nek veroorzaken. Dit kan leiden tot TMD op een aantal manieren. Het kan zijn dat één kant van de nek harder moet werken of meer druk moet verwerken dan de andere kant, maar het kan ook extra druk op de trigeminuszenuw veroorzaken. Dit heeft irritatie en ontsteking als gevolg.

Als TMD niet behandeld wordt, kan de aandoening ernstig worden. De scheefstand verhindert de gewrichten te werken zoals ze zouden moeten werken, omdat het openen en sluiten van de kaak de tussenwervelschijf beknelt. Dit resulteert in pijnlijke spasmen in de schouder- en nekspieren bij simpele dingen als praten, lachen of eten.

Chiropractie en temporomandibulaire dysfunctie (TMD)

Chiropractie kan een zeer effectieve behandelmethode zijn voor TMD, zeker wanneer het voortkomt uit een scheefstand van de nek. Een chiropractor zal gewrichtscorrectie van de wervelkolom toepassen, om zo de wervelkolom en de nek weer in balans te krijgen. Dit geeft de kaak ruimte om te functioneren zoals het moet. Frictie en/of wrijving in het gewricht worden teruggebracht tot een minimum.

Er kan de patiënt ook aangeraden worden warmtekompressen te gebruiken, een massage te ondergaan en speciale oefeningen te doen die de gewrichten herstellen en de pijn minimaliseren.

Temporomandibulaire dysfunctie (TMD) is niet altijd makkelijk vast te stellen. Het is daarom verstandig te overleggen met je chiropractor en een diagnose te krijgen, voordat je onder behandeling gaat of thuismiddeltjes gaat proberen tegen TMD. Regelmatige chiropractische behandelingen kunnen niet alleen de pijn van TMD verlichten en helpen het te genezen, het kan het ook voorkomen. Je chiropractor kan een grote hulp zijn bij temporomandibulaire dysfunctie (TMD)!

Dit artikel is auteursrechtelijk beschermd door Blogging Chiros LLC voor zijn Doctor Chiropractor leden en mag op geen enkele manier worden gekopieerd of gedupliceerd, ook niet door afdrukken of op elektronische wijze, niet tegen betaling maar ook niet gratis, zonder schriftelijke toestemming vooraf van Blogging Chiros, LLC.