Tendinitis, oftewel peesontsteking

Peesontsteking of tendinitisis een aandoening, die ontstaat wanneer een pees die een bot en een spier met elkaar verbindt, geblesseerd of overbelast raakt. Het resultaat is een ontsteking en soms ook zwelling. In het geval van een blessure waar de pees geblesseerd is, kan het gebied rondom de pees ook aangetast worden. Ieder jaar zijn er vier miljoen Amerikanen die behandeling zoeken in verband met symptomen van peesontsteking.

Veelvoorkomende gevallen van tendinitis zijn de “runners knee”, tennisarm en de zogenaamde “pitchers shoulder of werpschouder”. Toch kunnen ook andere pezen in het lichaam ontstoken raken. Ook in de achillespees, pezen in de enkel, pols en vingers, kan tendinitis ontstaan.

Vaak wordt de diagnose peesontsteking gesteld door een huisarts. Zodra dit vastgesteld is, is de beste behandelwijze vaak holistisch of een natuurgeneeswijze. Chiropractie is een uitstekende keuze voor behandeling.

Grondig herstel

Peesontsteking is voor velen een terugkerende blessure. De oorzaak daarvan ligt vaak in het niet goed, of niet volledig herstellen. Mensen willen graag hun dagelijkse werkzaamheden weer voortzetten zodra de pijn verminderd is, terwijl ze eigenlijk de tijd zouden moeten nemen om eerst volledig te herstellen. Dit leidt tot het opnieuw ontstoken raken van de pees omdat het aangetaste gebied wordt belast maar kan ook zorgen voor een andere blessure in het aangetaste gebied. Chiropractische behandeling kan helpen de tendinitis volledig te herstellen en herhaling te voorkomen.

Behandeling voor een peesontsteking

Omdat de symptomen van peesontsteking kunnen lijken op andere, ernstiger aandoeningen, is de eerste stap om te behandelen het vaststellen van de juiste diagnose. Er kan een röntgenfoto, MRI of CAT-scan gemaakt worden om de diagnose tendinitis te stellen.

Daarna kan de chiropractor samen met de patiënt een effectief behandelplan opstellen, specifiek gebaseerd op wat de patiënt nodig heeft. De kern van de behandelmethode is een doelgericht plan, waarin de oorzaak wordt bestreden en niet alleen de symptomen.

Wanneer de ontsteking ernstig is, kan het zijn dat de chiropractor eerst de ontsteking wil aanpakken door een brace, rust, koelen, shocktherapie (elektrische spierstimulatie) of andere methodes. Dit helpt om de pees losser te maken en de ontsteking te reduceren zodat de behandeling daarna voortgezet kan worden.

Als de ontsteking onder controle is, kan de chiropractor starten met massagetechnieken, fysiotherapie, gewrichtscorrecties of spierversterkende oefeningen. Als de patiënt verminderde of gelimiteerde bewegingsvrijheid in het gewricht ervaart, zijn chiropractische gewrichtscorrecties vaak de beste optie.

Duur van de behandeling

De pijn kan al verminderen of zelfs verdwijnen in de eerste twee à drie weken van de behandeling. Maar pas op, dat betekent niet automatisch dat je genezen bent. En dat is waar het vaak fout gaat. Men neemt vaak aan dat wanneer de pijn weg is, de klacht verholpen is.

Dit is helaas niet het geval. Wanneer de ontsteking inderdaad vermindert na twee à drie weken, kan de complete behandeling nog in ieder geval zes weken in beslag nemen en soms langer. Littekenweefsel wordt gevormd in deze periode om het lichaam te helpen herstellen. Wanneer het lichaam is hersteld, moet nog wel het littekenweefsel worden afgebroken om te zorgen dat het gebied weer flexibel en mobiel wordt.

De chiropractor kan verschillende technieken gebruiken om littekenweefsel te helpen afbreken, bijvoorbeeld door middel van massage. Ook voorzichtige rekoefeningen kunnen in het behandelplan worden opgenomen. Wanneer de blessure volledig hersteld is, kunnen oefeningen helpen het littekenweefsel sneller af te breken. Deze oefeningen zullen de spieren sterker maken, maar geen invloed hebben op de pezen.

Tendinitis voorgoed laten verdwijnen

Een peesontsteking kan volledig herstellen en een goede chiropractor kan daarbij helpen. De meeste chiropractors werken met de “lichaam als geheel” aanpak, dat is vaak inclusief een dieet, specifieke voedingssupplementen en lifestyle keuzes die het herstelproces van tendinitis zullen bevorderen. Wanneer het

chiropractische behandelplan voor de peesontsteking is afgemaakt, kun je normaal gesproken je dagelijkse activiteiten weer oppakken zonder risico op herhaling van de ontsteking.