Triggervinger

Last van een haperende of triggervinger? Lees hoe chiropractie helpt

Tenosynovitis stenosans, ook wel bekend als een “triggervinger,” is een RSI-blessure die een van de meest voorkomende blessures op de werkplek is. Het is een vinger of duim die vastzit in een gebogen positie. De vinger of duim “springt of klikt” wanneer deze wordt rechtgetrokken. Het wordt veroorzaakt door een ontstoken of geïrriteerde buigpees.

Terwijl de pees door de peesschede glijdt, veroorzaakt de heen-en-weergaande beweging irritatie, die kan leiden tot het verdikken van de pees en zelfs tot de vorming van knobbeltjes. Dit kan de beweging door de peesschede belemmeren, die ook dikker kan worden, zodat de opening waar de pees doorheen schuift, weer kleiner wordt.

Wat zijn de symptomen?

Iemand die last heeft van een triggervinger kan de volgende symptomen in een of meer vingers of de duimen hebben:

• Pijn bij het strekken of buigen van de vinger.
  • Zwelling.
  • Een zacht knobbeltje in de palm van de hand.
  • De vinger- of duimgewrichten “klikken” of “ploppen”.
  • Stijfheid.
  • De beschadigde pees kan plotseling los komen, waardoor de vinger recht klikt of het lijkt alsof hij ontwricht raakt.

Sommige symptomen, zoals de stijfheid, het “ploppen en klikken”, kunnen na een tijd van inactiviteit duidelijker aanwezig zijn. De patiënt kan merken dat deze symptomen in de ochtend duidelijker merkbaar zijn, maar wanneer men de vingers beweegt, worden de vingers losser en verdwijnen de symptomen weer. In ernstige gevallen kan de patiënt zijn vinger niet rechtzetten, zelfs niet met hulp.

Wat veroorzaakt een triggervinger?

Vaak is de oorzaak van een triggervinger niet duidelijk. Het kan zijn dat het geleidelijk gaat, maar je kunt ook op een dag gewoon wakker worden en de symptomen ervaren. Onderstaande omstandigheden maken dat sommige patiënten een groter risico lopen een triggervinger te ontwikkelen:

• Mannen ontwikkelen het vaker dan vrouwen.
  • De leeftijdsgroep 40-60 jaar ontwikkelen het vaakst een triggervinger.
  • Het komt vaker voor bij patiënten met reumatoïde artritis, diabetes en andere medische aandoeningen.
  • Herhaalde bewegingen zoals typen, vasthouden van elektrisch gereedschap of het spelen van videospellen.
  • Activiteiten die de handen zwaar belasten.

Wat zijn de behandelmethodes?

Er zijn chirurgische en niet-chirurgische behandelingen voor de triggervinger, afhankelijk van de ernst van de aandoening. Wanneer de symptomen mild zijn, kan je het advies krijgen om de vinger te laten rusten en pijnstillers in te nemen, om ontstekingen te verminderen en de pijn te minimaliseren. Maar je kan ook een spalk dragen om de vinger makkelijker te laten rusten.

In sommige gevallen kan de arts adviseren steroïde-injecties direct in de peesschede te laten injecteren om het probleem te verhelpen. Soms biedt deze behandeling slechts tijdelijke verlichting en verbetering, waardoor een tweede injectie nodig is. Als de aandoening na de tweede injectie niet is verdwenen, kan een operatie het advies zijn. Als je lange tijd een triggervinger hebt gehad of een medische aandoening hebt, zoals diabetes die eraan is gerelateerd, is een injectie waarschijnlijk niet erg effectief en geen permanente oplossing voor het probleem.

Sommige patiënten ondergaan een operatie om de triggervinger te corrigeren. Een operatie is puur uit voorzorg, omdat de aandoening niet als gevaarlijk wordt beschouwd. De operatie opent de peesschede, het buisje waar de pees doorheen glijdt, zodat deze gemakkelijker beweegt. Het wordt meestal poliklinisch gedaan.

Chiropractie en triggervinger

Er zijn twee chiropractische behandelingen die worden gebruikt voor de triggervinger: Active Release Technique (ART) en Graston-techniek. Studies hebben uitgewezen dat deze chiropractische behandelingen zeer effectief zijn bij het behandelen van een triggervinger.

Behandeling van de weke delen, met speciale instrumenten, kan ook worden gebruikt om de spanning in de spieren rond het pijnlijke gebied te verminderen. Chiropractors kijken naar het lichaam in zijn geheel om de patiënt verlichting en genezing te bieden. Ze erkennen dat de meeste aandoeningen niet beperkt zijn tot alleen het getroffen gebied, dus gebruiken ze technieken die ook de bijbehorende delen van het lichaam behandelen. Dit zorgt voor verlichting zonder het gebruik van invasieve procedures. Chiropractie is een effectieve, natuurlijke manier om de triggervinger te behandelen.

Dit artikel is auteursrechtelijk beschermd door Blogging Chiros LLC voor zijn Doctor Chiropractor leden en mag op geen enkele manier worden gekopieerd of gedupliceerd, ook niet door afdrukken of op elektronische wijze, niet tegen betaling maar ook niet gratis, zonder schriftelijke toestemming vooraf van Blogging Chiros, LLC.