Uitstulpende tussenwervelschijf? Lees hoe chiropractie helpt bij het herstel

Een uitstulpende tussenwervelschijf wordt over het algemeen gezien als een normaal onderdeel van het verouderingsproces. Soms zorgt het voor pijn en hindert het de mobiliteit van iemand. Sporters en mensen die fysiek zwaar werk doen, hebben meer kans op uitstulpende tussenwervelschijven en andere wervelgerelateerde problemen. Roken kan ook van invloed zijn op de achteruitgang en het verzwakken van de tussenwervelschijven. Chiropractie is een effectieve behandelmethode om uitstulpende schijven en bijkomende pijn te behandelen.

Wat is een uitstulpende tussenwervelschijf?

Uitstulpende tussenwervelschijven worden vaak verward met een hernia, maar het is niet hetzelfde. Bij een hernia zit er ook een scheurtje in het buitenste laagje van de tussenwervelschijf. Dit noemen we een annulus. Meestal is een klein gedeelte van de wervel gescheurd, waardoor de geleiachtige kern van de schijf, de nuculus pulposus, door het scheurtje naar buiten puilt. Dit is anders dan bij een uitstulpende schijf. Hier is, in tegenstelling tot bij een hernia, geen scheurtje ontstaan. De uitstulpende schijf steekt verder naar buiten dan andere schijven, maar er is niets kapot en de kern is niet zichtbaar. De uitstulping beslaat vaak een groter gebied dan een hernia.

Hoewel een hernia meestal veel pijnlijker is, kan ook een uitstulpende schijf voor vervelende pijn zorgen die steeds erger wordt. Symptomen van een uitstulpende schijf zijn:

• tintelingen, doofheid, of spierzwakte in één of beide benen.
  • veranderingen in darmen of blaasfunctie.
  • vergrote reflexen in één of beide benen.
  • verlammingsverschijnselen vanaf de middel naar beneden.
  • diepe pijn op het schouderblad of in het schoudergebied.
  • pijn bij het bewegen van de nek.
  • uitstralende pijn in de vingers, onderarmen en bovenarmen.

Om een uitstulpende tussenwervelschijf vast te stellen, krijg je een lichamelijk onderzoek, maar we kijken ook naar de medische geschiedenis van de klachten en we doen soms aanvullend onderzoek, bijvoorbeeld: röntgenfoto’s, een MRI-scan, of een CT-scan. Nadat die gemaakt zijn, zal je chiropractor samen met jou een behandelplan samenstellen.

Chiropractie bij uitstulpende tussenwervelschijven

Chiropractie is een veel gebruikte methode om mensen met uitstulpende tussenwervelschijven te behandelen, omdat het een niet-intensieve therapie is waar geen medicatie aan te pas komt. Als je eenmaal een diagnose hebt, kunnen jij en je chiropractor samenwerken om de beste manier te vinden om je klachten te verminderen.

Je chiropractor wil graag een goede diagnose stellen. Je krijgt daarom vragen over je medische geschiedenis. Maar ook een lichamelijk onderzoek volgt en er kunnen testjes worden gedaan om zenuwfunctie, reflexen en spierkracht te testen. Je chiropractor kan je ook vragen om eerst langs je huisarts te gaan om röntgenfoto’s of een MRI-scan aan te vragen, om zo een beter beeld te krijgen van wat er aan de hand is.

Een van de meest belangrijkste kenmerken van chiropractie is het zich richten op je lichaam als geheel. De chiropractor zal je hele wervelkolom nakijken en niet alleen het gedeelte dat pijnlijk is. We behandelen je volledige wervelkolom en zorgen voor een leidraad in zelfzorg, oefeningen en voedingsadviezen, zodat de verbetering doorzet en je pijnvrij kunt leven. Je pijn en wervelkolomproblemen kunnen het resultaat zijn van een wervelkolom die uit balans is. Je chiropractor probeert de kern van het probleem te achterhalen en de wervelkolom als geheel te behandelen. Zo kan de pijn verminderen, de wervelkolom herstellen en je mobiliteit verbeteren.

De chiropractor past voorzichtige druktechnieken toe om de pijnlijke symptomen te verlichten. Door deze goed geplaatste chiropractische gewrichtscorrecties behandelt hij ook de wervels rond de aangetaste tussenwervelschijf. Er kunnen ook andere behandelmethoden worden ingezet, afhankelijk van jouw specifieke klachten en andere omstandigheden die van invloed kunnen zijn op jouw probleem.

Chiropractie bij uitstulpende schijven is veilig, effectief en je hebt lang profijt van het resultaat. Als je rugpijn hebt door een uitstulpende tussenwervelschijf, ben je het jezelf verschuldigd om eens een chiropractor te bezoeken. Hij of zij helpt je niet alleen van je pijn af, maar zorgt er ook voor dat je je weer beter kunt bewegen. Kortom je kwaliteit van leven neemt enorm toe.

Dit artikel is auteursrechtelijk beschermd door Blogging Chiros LLC voor zijn Doctor Chiropractor leden en mag op geen enkele manier worden gekopieerd of gedupliceerd, ook niet door afdrukken of op elektronische wijze, niet tegen betaling maar ook niet gratis, zonder schriftelijke toestemming vooraf van Blogging Chiros, LLC.