Chiropractie

“Chiropractie is een zorgberoep welke zich bezigt met de diagnose, behandeling en preventie van aandoeningen van het neuromusculoskeletale systeem en de effecten van deze aandoeningen op de algemene gezondheid. Er is een nadruk op manuele technieken, inclusief gewricht correcties en/of manipulatie met een bijzondere focus op subluxaties.”

World Health Organization (WHO)

Verminder het piriformis syndroom met chiropractie

Een klein spiertje kan voor veel pijn zorgen

 

Een klein spiertje dat ergens diep in de billen ligt, de piriformis spier, heeft een essentiële functie bij het naar buiten draaien van het been. Het piriformis syndroom is een zeer pijnlijke aandoening die ontstaat als de piriformis spier te gespannen is en daardoor de heupzenuw irriteert. Dat kan zorgen voor pijn en gevoeligheid, zelfs soms doofheid, in de billen. Het piriformis syndroom kan soms helemaal doorlopen of uitstralen, in het bovenbeen en in sommige gevallen zelfs doorlopen tot in de kuit.

 

Er zijn twee herkenbare potentiële oorzaken voor het piriformis syndroom. Eentje is het lange periodes stilzitten op een dag, wat kan zorgen voor tintelingen in de spier. De tweede is een letsel in het achterwerk, dit ongemak kan ontstaan zijn door een val, ongeluk of een sportblessure. Hierdoor kan de piriformis spier opzwellen en zo de heupzenuw irriteren.

 

Spasmen in de spier kunnen ook voor het piriformis syndroom zorgen, de onderliggende oorzaak van spierspasmen blijven helaas nog vaak onbekend.

Wanneer iemand eenmaal het piriformis syndroom heeft gehad, is het jammer genoeg een terugkerende aandoening. Meestal veroorzaakt door overbelasting of lang zitten zonder vooraf te stretchen.

 

Wat de oorzaak ook is, om de pijnlijke symptomen van het piriformis syndroom te verlichten en te helpen de aandoening te genezen, zijn er verschillende behandelingen beschikbaar.

 

Deze 4 behandelmethoden worden vaak toegepast bij het piriformis syndroom:

 

1. Medicijnen. Vrij verkrijgbare of door een arts voorgeschreven pijnmedicatie, ontstekingsremmers of spierverslappers, helpen vaak goed om de pijn die het piriformis syndroom geeft, te verminderen. In sommige gevallen zal een arts een injectie direct in de spier geven om de aandoening te verbeteren.

 

2. Warmte. Een veel gebruikte manier om spieren te ontspannen is het toepassen van warmte. Iemand die last heeft van het piriformis syndroom kan verlichting van pijn ervaren door regelmatig warmte toe te passen op de gevoelige spier.

Hoewel warmtetherapie stijfheid van de spier vermindert en het genezingsproces ondersteunt, is het toch oppassen! Het is belangrijk om de spier niet te behandelen met warmte als er een kans bestaat dat er een scheurtje in zit.

 

3. Beweging. De oorzaak van de aandoening is een te strak gespannen piriformis spier, dus ook met de juiste oefeningen kan geprobeerd worden de spier te ontspannen en daarmee de symptomen te verminderen. Een arts kan je de juiste oefeningen voorschrijven om te stretchen en het gebied sterker te maken. Een sterk lichaam zal de kans op herhaling van het piriformis syndroom in de toekomst verkleinen.

 

4. Hands On Therapie. Afzonderlijk of in samenwerking met andere behandelmethoden, deze vormen van therapie zijn populair, omdat ze effectief blijken en een medicatievrije oplossing voor de pijn bieden. Massage is een veelgebruikte methode om het piriformis syndroom te behandelen, omdat het de bloedcirculatie in het pijnlijke gebied stimuleert. De masseur kan het gebied behandelen om de spierspanning te verlagen.

 

Een andere ‘’Hands On Therapie’’ die veel verlichting geeft is chiropractie.

Chiropractors zien het lichaam als geheel, ze zullen vaak ook andere lichaamsdelen behandelen, bijvoorbeeld een been of voet, om de conditie van de piriformis spier te verbeteren. Soms gebruiken ze ook bekken- en wervelkolomcorrecties, gewrichtsmanipulatie en stretchen, om de spier te ontspannen en het getroffen gebied helpen te herstellen.

 

Zoals we al eerder aangaven, is het belangrijk, als de spier eenmaal is hersteld, maatregelen te treffen om herhaling te voorkomen. Goed rekken en strekken voordat je gaat sporten, (loop)pauzes inlassen als je de hele dag moet zitten en een goede houding van rug en bekken zorgen ervoor dat je minder risico loopt op het piriformis syndroom in de toekomst.

 

Heb je een vraag over hoe een chiropractor je kan helpen met de symptomen van het piriformis syndroom, of andere klachten, neem dan contact met ons op.

 

Dit artikel is auteursrechtelijk beschermd door Blogging Chiros LLC voor zijn Doctor Chiropractor leden en mag op geen enkele manier worden gekopieerd of gedupliceerd, ook niet door afdrukken of op elektronische wijze, niet tegen betaling maar ook niet gratis, zonder de voorafgaandelijk schriftelijke toelating van Blogging Chiros, LLC.