Vier manieren waarop chiropractie ondersteunt bij fibromyalgie

Fibromyalgie is een van de meest voorkomende chronische aandoeningen in de VS. Een op de 50 mensen in de VS krijgt er mee te maken, volgens het American College of Rheumatology.

Deze aandoening gaat gepaard met veel problemen omdat het erg moeilijk is de diagnose te stellen. Het is moeilijk te behandelen omdat het een chronische aandoening is. Doktoren vallen vaak terug op pijnstilling om de symptomen te bestrijden, maar er is bewezen dat chiropractie een effectieve methode is om fibromyalgie te behandelen, pijn te bestrijden en onder controle te houden.

Wat is fibromyalgie?

Artsen weten niet helemaal precies wat fibromyalgie nou precies is of wat het veroorzaakt, maar onderzoekers geloven dat de aandoening de manier waarop de hersenen pijn verwerken aantast, waardoor pijn wordt versterkt en verspreid door het lichaam. Symptomen van fibromyalgie zijn onder meer pijn, veel slapen, emotionele schommelingen, slaperigheid, geheugenverlies, wazigheid en depressie. Het komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen.

De aandoening kan zomaar ineens ontstaan na zware psychologische stress of na een fysiek trauma als een infectie of operatie. Maar het kan ook na verloop van tijd ontwikkelen zonder aanwijsbare oorzaak. Vaak hebben mensen die last hebben van fibromyalgie ook last van een spastische darm, spanningshoofdpijn, angstaanvallen, pijn in de kaken en depressie.

Vier manieren waarop een chiropractor kan helpen

Er zijn vier manieren waarop een chiropractor fibromyalgiepatiënten kan helpen. Chiropractie richt zich op het lichaam als geheel en heeft laten zien erg effectief te zijn bij de behandeling van deze aandoening.

1. Chiropractische gewrichtscorrecties. Deze chiropractische techniek helpt om het lichaam beter in balans te krijgen, herstelt de verbinding tussen zenuwen en het zenuwstelsel. Eigenlijk geeft het je zenuwstelsel een soort “reset”, zodat je hersenen weer beter in staat zijn om pijn te verwerken. Bij fibromyalgie denkt men dat de pijn wordt veroorzaakt doordat het centrale zenuwstelsel verkeerde informatie of onjuiste pijnsignalen ontvangt, het resultaat is dat de pijn gevoeld wordt in het hele lichaam.

2. Fysiotherapie. Een belangrijk onderdeel van wat een chiropractor zal aanraden. Fibromyalgie kan hevige spierpijn veroorzaken en de patiënt stopt vaak met sporten omdat het simpelweg te pijnlijk is. Als de patiënt stopt met bewegen verliest hij spiermassa, waardoor de klachten zullen verergeren.

3. Veranderingen in levensstijl. De chiropractor kan ook adviezen geven op het gebied van aanpassingen in je levensstijl. Dit kan betekenen dat je bepaalde oefeningen in je dagelijkse routine meeneemt of manieren zoekt die de pijn op natuurlijke wijze kunnen verlichten. Een patiënt die de hele dag achter een bureau zit zal het advies krijgen tussendoor vaker een wandelingetje te maken. Welke adviezen gegeven worden door een chiropractor zullen afhankelijk zijn van de dagelijkse bezigheden en levensstijl van een patiënt.

4. Voedingsadviezen. Voeding speelt dagelijks een grote rol in je lichaam. Het kan je van bepaalde dingen genezen of symptomen verlichten. De chiropractor zal dikwijls adviezen geven voor veranderingen in je dieet of het nemen van extra supplementen. Dit helpt zowel bij het psychologische aspect van de aandoening als het lichamelijke. Deze adviezen worden vaak gegeven in combinatie met chiropractische gewrichtscorrecties om het volledige welzijn te verbeteren.

Chiropractische behandelmethodes hebben laten zien dat ze erg succesvol zijn bij de behandeling van fibromyalgie, voornamelijk bij het bestrijden van pijn. Patiënten rapporteren grote verbeteringen op gebied van nek-, rug- en beenpijn al na de eerste behandeling. Omdat het onmiddellijk helpt tegen pijn zonder gebruik van medicatie wordt chiropractie gezien als de meest effectieve behandeling voor de aandoening. Wanneer de wervelkolom in balans is, functioneert je hele lichaam beter en efficiënter.

Een van de grootste en meest aantrekkelijke voordelen van chiropractie is dat het pijn en mobiliteitsproblemen verhelpt zonder het gebruik van medicatie. In het geval van fibromyalgie, omdat er zo weinig echt over bekend is, is chiropractie de optimale behandelmethode! Omdat het werkt en er geen extra belasting op het lichaam is door het gebruik van medicijnen.