Waarom iemand met whiplash baat heeft bij chiropractie!

Onze nek is een veel gebruikt lichaamsdeel. De nek houdt ons hoofd overeind en zorgt dat we het kunnen draaien in de richting die we willen.

Hoewel de nek een soepel lichaamsdeel lijkt, is het toch erg kwetsbaar. Er zijn veel alledaagse bewegingen die ervoor kunnen zorgen dat je je nek blesseert, zodat pijn, minder mobiliteit en lange termijnklachten kunnen ontstaan.

Een whiplash is een veelvoorkomende nekblessure die wordt veroorzaakt door een onverwachte beweging, die de nek heen en weer slingert in een zwepende beweging. Auto-ongelukken resulteren vaak in een whiplash, omdat het voertuig snel beweegt en dan heel abrupt stil komt te staan.

Dit zorgt, afhankelijk van de snelheid van de impact, voor verschillende gradaties aan schade aan de banden en gewrichten in de nek. In ernstige gevallen kunnen de tussenwervelschijven en zenuwen ook beschadigd raken.

De symptomen van een whiplash zijn naast pijn, onder andere: stijfheid in de nek, hoofdpijn en soms ook duizeligheid, wazig zien en misselijkheid. Sommige mensen hebben maar een paar dagen last van een whiplash, terwijl anderen er jaren mee kunnen rondlopen.

Als je gewond bent geraakt tijdens een auto-ongeluk, is het in je eigen belang om snel een afspraak te maken bij een chiropractor. Er zijn verschillende manieren van behandeling die je kunt toepassen om de pijn en symptomen van whiplash te minimaliseren.

Hier zijn vijf redenen waarom een chiropractor helpt bij een whiplash:

#1. Vermindert ontsteking en helpt het herstel

De eerste stap voor iemand met een whiplash is ervoor zorgen dat de ontsteking vermindert, omdat dat het herstel in de weg staat. Je chiropractor zal correcties toepassen in combinatie met andere behandelmethoden, afhankelijk van je specifieke blessure. Voor het meest optimale resultaat is het belangrijk om behandeling zo snel mogelijk na het ontstaan van de schade te beginnen.

#2. Het verlicht pijn en zorgt voor comfort

Een whiplash kan ontzettend pijnlijk zijn, omdat de nek uit zoveel onderdelen bestaat en erg beweeglijk is. Als elke beweging pijnlijk is, ben je er snel klaar mee! Chiropractie kan de pijn van de whiplash verminderen door therapeutische technieken die het beschadigde onderdeel helpen herstellen.

#3. Zorgt voor de juiste lichaamshouding

Wanneer de ontsteking en de pijn van de whiplash is verminderd, is de volgende stap om het lichaam weer in de juiste positie te krijgen. Een chiropractor zal een aantal gewrichtscorrecties toepassen aan de wervelkolom, waaronder de nek en rug, maar kan dit ook bij andere lichaamsdelen toepassen. Een whiplash stuurt de boel behoorlijk in de war, het is aan de chiropractor om alles weer te herstellen.

#4. Oefeningen om de mobiliteit te bevorderen

In tegenstelling tot films, waarin iemand met een whiplash direct een nekbrace om krijgt, is het juist belangrijk voor het herstel om in beweging te blijven. Tijdens je bezoekjes aan de chiropractor kan het zijn dat je oefeningen meekrijgt om regelmatig thuis te doen. Dit, in combinatie met de behandelingen, zorgt ervoor dat het minder tijd kost om te herstellen.

#5. Het is een goed alternatief voor een operatie

Het goede nieuws is dat er bijna nooit een operatie nodig is bij een whiplash. Om zeker te zijn dat je blessure goed wordt nagekeken en behandeld, is het toch verstandig om langs de chiropractor te gaan. De chiropractor kijkt naar de verbetering en houd je op de hoogte van de voortgang. Het helpt je herstellen en zorgt ervoor dat je sneller je dagelijkse bezigheden weer op kunt pakken in plaats van te wachten totdat het overgaat.

Als je betrokken raakt bij een verkeersongeluk en daardoor een whiplash oploopt, wanhoop niet. Een chiropractor zal een behandelplan maken, zodat de ontsteking en pijn afnemen, de mobiliteit verbetert en je sneller herstelt. Onthoud, hoe eerder je begint met de behandeling, hoe eerder je resultaten zult zien. Lijd geen onnodig pijn!