Chiropractie

“Chiropractie is een zorgberoep welke zich bezigt met de diagnose, behandeling en preventie van aandoeningen van het neuromusculoskeletale systeem en de effecten van deze aandoeningen op de algemene gezondheid. Er is een nadruk op manuele technieken, inclusief gewricht correcties en/of manipulatie met een bijzondere focus op subluxaties.”

World Health Organization (WHO)

Waarom vitamine D belangrijk is voor je skelet

Het menselijk lichaam heeft vitamine D nodig voor de opbouw van sterke spieren en botten. Wanneer het lichaam onvoldoende vitamine D heeft, is het niet in staat om calcium goed te absorberen. Daarom is het zo belangrijk bij de ontwikkeling van je botten. Kleine kinderen die niet voldoende vitamine D binnen krijgen, kunnen rachitis (ook wel Engelse ziekte genoemd) ontwikkelen. Deze aandoening veroorzaakt zwakke botten, vergroeiingen aan het skelet en een gebogen houding.

 

Wat is vitamine D?

 

Over het algemeen denken mensen dat vitamine D een vitamine is; dat is het niet! Eigenlijk is het een hormoon. Een vitamine is een voedingsstof die je lichaam nodig heeft, maar zelf niet kan produceren. Dit betekent dat je het alleen binnen kunt krijgen door etenswaren en supplementen.

 

Je lichaam is daarnaast zelf in staat om vitamine D aan te maken. Wanneer je huid wordt blootgesteld aan het juiste zonlicht, produceert je lichaam zelf vitamine D. Vitamine D speelt ook een rol bij het versterken van je immuunsysteem. Met vitamine D kun je bepaalde chronische ziekten voorkomen bij oudere volwassenen.

 

Er zijn supplementen speciaal voor mensen die onvoldoende vitamine D aanmaken of binnenkrijgen met het voedsel dat ze eten (visolie, bepaalde vissoorten en eidooiers zijn goede vitamine D-bronnen). Tegenwoordig krijgen zowel kinderen als volwassenen vaak onvoldoende binnen uit het voedsel. Mensen spenderen veel tijd binnen, volwassenen op het werk en kinderen op school. De opkomst van digitale apparatuur en videospelletjes zorgt ervoor dat kinderen nog meer tijd binnen doorbrengen.

 

Vitamine D wordt ook niet gemeten in milligrammen, zoals andere supplementen, maar in Internationale Units (IU). Onderzoek heeft ervoor gezorgd dat de aanbevolen dosering van vitamine D steeds hoger wordt, de huidige aanbeveling is 400 IU per dag. Het is vastgesteld dat deze hoeveelheid het meest bijdraagt aan gezonde botten.

 

De rol van het skelet

 

Je skelet heeft meerdere functies. De voornaamste is dat het zorgt voor de structuur en ondersteuning van je lichaam. Ook beschermt het je vitale organen.

Bijvoorbeeld, je schedel beschermt je hersenen en je ribbenkast beschermt je longen en het hart. Je skelet is het ankerpunt voor je spieren en helpt bij je mobiliteit. Het rode beenmerg maakt rode bloedcellen aan, maar ook witte bloedcellen die ziektes bestrijden. Calcium en ook fosfor worden opgeslagen in het merg. Bepaalde mineralen en vetten worden opgeslagen in het gele merg dat je kunt vinden in de “lange” botten van je lichaam.

 

Welke voordelen heeft vitamine D voor je skelet?

 

Vitamine D helpt je lichaam om calcium, een mineraal dat nodig is voor opbouw van botten,beter op te nemen. Maar het helpt ook je spieren gezond te houden.

Sterke spieren functioneren effectiever bij het beschermen van je lichaam en het ondersteunen van het skelet. Ze kunnen ook helpen bij het gezond houden van je gewrichten. Ouderen die de hoeveelheid vitamine D op peil hebben, vallen minder vaak en mensen van alle leeftijden lopen minder botbreuken op.

 

Resultaten van vitamine D-tekort

 

Vitamine D-tekort is een serieuze aandoening, juist door de essentiële rol die het speelt bij het opnemen van calcium in het lichaam. Slappe spieren en pijnlijke botten zijn twee symptomen die optreden wanneer je een ernstig tekort hebt.

Een simpele bloedtest kan controleren hoe je vitamine D-waarden zijn, je zou dit regelmatig moeten laten checken. Zelfs bij mensen met een beetje vitamine D-tekort (zonder symptomen) worden gelinkt aan serieuze gezondheidsproblemen zoals:

 

  • bepaalde soorten kanker;
  • astma – vaak zwaar, en voornamelijk bij kinderen;
  • cognitieve beperkingen, vooral bij volwassenen;
  • verhoogd risico op dood door hart en vaatziekten.

 

Vitamine D is over het algemeen erg toegankelijk. Je kunt het binnenkrijgen door voeding en zonlicht, maar ook door supplementen. Mensen die moeite hebben om voldoende binnen te krijgen, zijn degenen die weinig zonlicht krijgen, niet de juiste voeding tot zich nemen en mensen met een donkere huidskleur. Heb je het gevoel dat je een tekort aan vitamine D hebt, bespreek dat dan met je huisarts en zoek een oplossing om je lichaam weer in balans te krijgen.

 

Dit artikel is auteursrechtelijk beschermd door Blogging Chiros LLC voor zijn Doctor Chiropractor leden en mag op geen enkele manier worden gekopieerd of gedupliceerd, ook niet door afdrukken of op elektronische wijze, niet tegen betaling maar ook niet gratis, zonder de voorafgaandelijk schriftelijke toelating van Blogging Chiros, LLC.