Chiropractie

“Chiropractie is een zorgberoep welke zich bezigt met de diagnose, behandeling en preventie van aandoeningen van het neuromusculoskeletale systeem en de effecten van deze aandoeningen op de algemene gezondheid. Er is een nadruk op manuele technieken, inclusief gewricht correcties en/of manipulatie met een bijzondere focus op subluxaties.”

World Health Organization (WHO)

Wandelen en rugpijn: de verrassende voordelen op een rij

Wanneer je wandelt, gebruik je meer dan 200 spieren, waaronder de spieren langs je wervelkolom en bij het bekkengebied. Het is niet te ontkennen dat wandelen goed voor je is en bijdraagt aan je algehele gezondheid. Het is ook erg effectief om je rug gezond te houden! In de meeste gevallen is lopen een mooie aanvulling op chiropractische behandeling. Er zijn 5 goede redenen voor chiropractiepatiënten om in beweging te komen.

 

1. Wandelen voorkomt en verlicht rugpijn

 

De American Chiropractic Association (ACA) adviseert om te gaan wandelen om rugpijn te verlichten. Het is een goede oefening, weinig belastend voor je rug en je verbrandt ongeveer 265 calorieën in 30 minuten.

 

Het is wel belangrijk dat je niet te veel op oneffen terrein of beton loopt, om de impact op je gewrichten laag te houden en blessures te voorkomen. Beweging en sporten zorgen ervoor dat je lichaam endorfine aanmaakt, dat helpt bij allerlei aandoeningen, het verlicht pijn, bevordert flexibiliteit, helpt bij het herstel van tussenwervelschijven, bevordert bloedcirculatie en helpt je gewicht te verliezen en op gewicht te blijven!

 

2. Wandelen bevordert bloedcirculatie

 

Lopen bevordert de bloedcirculatie in het hele lichaam, waaronder ook je wervelkolom. Een goede circulatie draagt bij aan een continue aanvoer van bloed en voedingsstoffen naar je spieren en wervelkolom. Ook de weke delen worden gevoed en verrijkt, terwijl de afvalstoffen worden afgevoerd.

 

Wandelen is belangrijk voor een gezonde wervelkolom. Het bevorderen van de bloedcirculatie draagt bij aan het verlagen van de bloeddruk. Dit helpt om het lichaam in balans te brengen en het vergroot het uithoudingsvermogen. Wanneer het bloed door het lichaam stroomt voedt het al je spieren, waardoor je sterker wordt en oefeningen steeds makkelijker worden. Eigenlijk, hoe meer je wandelt hoe makkelijker het je af zal gaan.

 

3. Wandelen bevordert flexibiliteit en mobiliteit

 

Omdat wandelen de bloedcirculatie verbetert, kunnen ook je flexibiliteit en mobiliteit beter worden. Wanneer je wandelen combineert met lichte stretchoefeningen draagt dit bij aan je flexibiliteit en een groter bereik van bewegingen. Dit heeft als bijkomend voordeel dat je het risico op blessures verkleint en je houding verbetert.

Het advies van de ACA is om stretchoefeningen te combineren met cardio, waar wandelen ook onder valt. Dit helpt om rugpijn onder controle te houden en zorgt voor een gezonde wervelkolom. Het is een goede combinatie met chiropractie, een effectieve ondersteunende activiteit die ervoor zorgt dat je behandelingen beter aanslaan.

 

4. Wandelen ondersteunt het herstel van de tussenwervelschijven

 

Overdag zorgt beweging ervoor dat je tussenwervelschijven samendrukken, waardoor je het vocht verliest dat in deze schijf zit. Deze schijven zouden als schokdemper voor je wervelkolom moeten functioneren. Verbeterde bloedcirculatie door wandelen helpt ervoor te zorgen dat vocht sneller op de plaats is waar het nodig is.

 

De schijven absorberen vocht en vullen zichzelf weer aan, zodat ze hun werk als schokdemper beter kunnen doen. Het is dus belangrijk voldoende water te drinken, niet alleen wanneer je aan het wandelen bent, maar gedurende de hele dag.

 

5. Wandelen helpt gewicht te verliezen en op gewicht te blijven

 

Extra gewicht kan zorgen voor constant te veel druk op je wervelkolom. Buikvet zorgt voor extra gewicht aan de voorkant, waardoor een holle rug ontstaat. Dit geeft druk op je onderrug en resulteert in pijn in dat gebied.

 

De wervelkolom is een onderdeel van de lichaamskern en de spieren er omheen ondersteunen je bij je balans en beweging. Heb je overgewicht, dan raken die spieren gespannen en moeten harder werken om je balans te houden. Veel wandelen helpt om gewicht te verliezen en daarmee de gevolgen van overgewicht te verkleinen.

 

Wandelen heeft een positief effect op je hele lichaam. Het verkleint het risico op hart- en vaatziekten, verbetert je bloeddruk en bloedsuikerspiegel, verkleint het risico op botontkalking, helpt je op gewicht te blijven, helpt je mentaal gezond te blijven en kan zelfs het risico op bepaalde soorten kanker verkleinen. Met je wervelkolom als kern van het lichaam, speelt een gezonde wervelkolom een rol bij al deze dingen. Door chiropractische behandelingen te combineren met regelmatig wandelen, geef je je lichaam de beste kans op een goede gezondheid en optimaal functioneren.

 

Dit artikel is auteursrechtelijk beschermd door Blogging Chiros LLC voor zijn Doctor Chiropractor leden en mag op geen enkele manier worden gekopieerd of gedupliceerd, ook niet door afdrukken of op elektronische wijze, niet tegen betaling maar ook niet gratis, zonder de voorafgaandelijk schriftelijke toelating van Blogging Chiros, LLC.