Wat chiropractie kan doen voor kinderen met ADHD

Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) wordt gekarakteriseerd door impulsiviteit en hyperactiviteit gedurende een langere periode, ten minste meer dan 6 maanden. De symptomen zijn meestal duidelijk en de aandoening kan al worden vastgesteld bij kinderen onder de 7 jaar.

ADHD heeft bijvoorbeeld een grote invloed op de schoolprestaties en het sociale leven van het kind. Volgens het CDC heeft10 procent van de kinderen in de Verenigde Staten, tussen de 5 en 17 jaar oud, de diagnose ADHD gekregen. ADHD wordt meestal behandeld met medicijnen die veel en zeer onaangename bijwerkingen hebben. Maar weet, dat chiropractie een bewezen positief effect heeft op kinderen met ADHD.

De waarheid over ADHD medicatie

Het toenemende aantal kinderen met ADHD heeft geleid tot de ontwikkeling van verschillende medicijnen die bedoeld zijn om de symptomen te bestrijden. Ritalin was lange tijd de standaardmedicatie om ADHD te behandelen. Deze medicijnen zijn alleen op recept verkrijgbaar, de effecten lijken griezelig veel op de werking van cocaïne en amfetamine.

Dit medicijn wordt gelinkt aan bepaalde hartaandoeningen bij jonge kinderen. Aderall, een ander ADHD-medicijn, is erg populair als drug onder Amerikaanse studenten en wordt illegaal verkocht en gebruikt. Bezoeken aan de eerste hulp door de gevolgen van Ritalinvergiftiging komen in de Verenigde Staten net zo vaak voor als opname door cocaïnegebruik. Zowel Adderall als Ritalin, en vele andere ADHD-medicatie, is erg verslavend en er wordt vaak misbruik van gemaakt.

Chiropractie en ADHD

Chiropractie is geen behandeling voor ADHD, maar het heeft wel een positief effect op kinderen die deze diagnose hebben gekregen. Er zijn een aantal onderzoeken die ondersteunen dat chiropractie kan helpen bij ADHD. Het is een veilige, natuurlijke behandelwijze voor de aandoening die helpt om de symptomen te verlichten. Het gaat veel verder dan alleen behandeling van nek- en rugproblemen. De chiropractische correcties kunnen echt verschil maken.

De chiropractor gaat op zoek naar blokkades langs de wervelkolom en zal zich daar op richten. De standaardcorrecties zullen helpen om zenuwen meer ruimte te geven, wat zorgt voor betere doorgave van (hersen)signalen. Wanneer een kind blokkades heeft, kan dat een oorzaak zijn van gedragsproblemen. Een andere populaire theorie is dat als de werking van de spieren langs de wervelkolom van het kind niet in balans zijn, dit kan zorgen voor afwijkingen in de hersenactiviteit.

Gewrichtscorrecties van de wervelkolom brengt de balans terug in het lichaam.

Chiropractie richt zich op het welzijn van het lichaam als geheel en dat kan ook helpen bij symptomen van ADHD. Soms wordt het kind blootgesteld aan verschillende frequenties licht en geluid als onderdeel van de therapie. Soms stelt de chiropractor ook voor om het eetpatroon aan te passen of om bepaalde oefeningen te doen. In veel gevallen kan het laten liggen van een bepaalde voedingsstof er ook voor zorgen dat symptomen verminderen en soms zelfs helemaal verdwijnen.

Een chiropractor kan de volgende veranderingen in je levensstijl voorstellen:

• Uitzoeken of je kind allergieën heeft en hiermee aan de slag gaan.
  • Bepaalde voedingsstoffen uitsluiten, kleurstoffen, stoffen die houdbaarheid beïnvloeden en/of suiker proberen te weren uit het eetpatroon van het kind.
  • Probeer biologisch te eten en met pesticiden besproeid voedsel te vermijden.

En bij zwangerschap:
  • Vermijd stimulerende middelen, zoals nicotine, alcohol en bepaalde medicatie tijdens de zwangerschap.
  • Neem voldoende rust. Vermijd stress gedurende de zwangerschap.

Deze veranderingen kunnen een enorm verschil maken in het gedrag van een kind.

Er bestaat ook een behandeltechniek voor de bovenste wervels die chiropractors gebruiken om de botten van de wervelkolom en schedel in de juiste stand te zetten. Er wordt verondersteld dat als deze botten niet in de juiste positie staan, dit druk op bepaalde delen van de hersenen kan uitoefenen, waardoor gedragsproblemen ontstaan. Deze behandeltechniek geeft erg goede resultaten bij kinderen die de diagnose ADHD hebben gekregen.

Chiropractie is een goed alternatief voor de reguliere behandelwijze voor ADHD. Het is gemakkelijker voor het kind en veiliger. De behandeling kan ervoor zorgen dat ze op school beter kunnen presteren en zich ook thuis beter gedragen. Steeds meer ouders proberen chiropractie in plaats van schadelijke medicatie. Het is voor je kind veel prettiger.