Wat de chiropractor kan doen om pijn door het facetsyndroom te verlichten

Facetsyndroom, ook wel facetgewrichtverstuiking of facetgewrichtsyndroom genoemd, is een veel voorkomende oorzaak van rugpijn. Er zijn vele behandelingen die kunnen worden toegepast, maar bij de meeste huisartsen krijg je eerst pijnstillers voorgeschreven. Deze medicatie heeft vaak ongewenste bijwerkingen en kan soms leiden tot verslaving.

Chiropractie is een bewezen betrouwbare behandeling om pijn te verlichten en de hinder die het facetsyndroom kan veroorzaken te verminderen. Het helpt om mobiliteit en flexibiliteit te behouden terwijl het de pijn verlicht. Sommige patiënten merken door de chiropractische behandeling een significant verschil in pijn (en ontsteking) die deze aandoening veroorzaakt, daarom wordt deze behandelmethode veel aangeraden.

Wat is het facetsyndroom?

Het facetsyndroom is het resultaat van een blessure aan een facetgewricht. Zygaposeale gewrichten, oftewel facetgewrichten, bevinden zich aan de achterkant van de wervelkolom. Aan iedere wervel zitten er twee, aan beide kanten van de wervel één.

De facetgewrichten zitten in een gezamenlijke “capsule”. Het zijn zogenaamde synoviale gewrichten, de capsule bevat synoviale vloeistof. Het oppervlak van de gewrichten is bedekt met een soort vliesje van kraakbeen.

Andere gewrichten, bijvoorbeeld de enkel, bevatten ook dit type kraakbeenbekleding. Deze gewrichten zijn zo gemaakt vanwege de taak die ze hebben - namelijk het opvangen van erg veel verschillende beweging in alle richtingen. Maar ook extreem strekken en een roterende beweging. Door dit te doen helpen ze bij het stabiliseren van de wervelkolom.

Facetsyndroom ontstaat wanneer er een blessure is aan een van de facetgewrichten. Er zijn vele oorzaken, maar over het algemeen is het een verstuiking die ontstaat door buitensporige beweging.

Dit beschadigt de gewrichtscapsule en resulteert in ontsteking, zwelling en pijn. De pijn triggert een beschermingsmechanisme in de wervelkolom. Dat noemen we een reactief spierspasme, waardoor je plotseling heftige pijn krijgt en niet meer goed kunt bewegen.

Het is moeilijk om je rug rust te geven, omdat het een essentieel onderdeel is om je volledige lichaam te ondersteunen. Een ernstige verrekking kan wel 2 tot 6 weken de tijd nodig hebben om helemaal te herstellen. Dat betekent dat de pijn en verminderde mobiliteit je dagelijks leven ernstig beïnvloed. Het kan ineens lastig zijn om dagelijkse dingen te doen en van het leven te genieten.

Chiropractie als behandeling bij facetsyndroom

Chiropractie heeft bewezen effectief te zijn als behandeling voor het facetsyndroom. Wanneer je een chiropractor bezoekt, zal die starten met een onderzoek, je medische historie met je doornemen en in sommige gevallen je doorsturen naar de huisarts voor foto’s of een mri-scan. Zodra de chiropractor een duidelijk beeld heeft van je lichaam en de diagnose facetsyndroom is gesteld, zal hij of zij een aangepast behandelplan opstellen. Onderdelen daarvan kunnen zijn:

• Oefeningen - specifieke oefeningen kunnen worden voorgeschreven om te helpen de pijn te verlichten en de spieren in de rug te versterken, zodat die de wervelkolom beter kunnen ondersteunen.
  • Houding - Je houding is extreem belangrijk voor een gezonde wervelkolom en algehele gezondheid. De chiropractor kan je helpen om je houding te verbeteren en je oefeningen mee te geven die je helpen deze houding te behouden.
  • Warmte- of koudetherapie - warme wikkels en hete douches of koude kompressen en ijspacks, kunnen ook worden aanbevolen om pijn te bestrijden.
  • Je dagelijkse routine aanpassen - het kan zijn dat je het advies krijgt om meer korte pauzes te nemen als je veel achter een bureau zit, of om de reisafstand te verkorten. Het kan zijn dat er bepaalde activiteiten zijn die je tijdelijk niet meer kunt of niet meer lange tijd achter elkaar kunt doen totdat je rug volledig hersteld is.
  • Chiropractische behandeling - chiropractische gewrichtscorrecties van de wervelkolom is de meest voorkomende behandeling bij het facetsyndroom. Toch kan je chiropractor ook andere behandelingen toepassen, afhankelijk van je specifieke conditie en levensstijl.

Chiropractie is een veilige, effectieve, niet invasieve en medicatievrije manier om het facetsyndroom te behandelen, rugpijn te verlichten en je te helpen de mobiliteit te verbeteren. Bespreek eens met een chiropractor wat jouw opties zijn bij behandeling van het facetsyndroom.

Dit artikel is auteursrechtelijk beschermd door Blogging Chiros LLC voor zijn Doctor Chiropractor leden en mag op geen enkele manier worden gekopieerd of gedupliceerd, ook niet door afdrukken of op elektronische wijze, niet tegen betaling maar ook niet gratis, zonder schriftelijke toestemming vooraf van Blogging Chiros, LLC.