Chiropractie Blokkade
staat de blokkade centraal

Blokkade | RugZorg

Blokkade - Chiropractie

Chiropractie kent meerdere stromingen met verschillende filosofiën, denkwijzen en behandeltechnieken. Maar voor elke chiropractor staat de blokkade centraal als oorzaak van lichamelijke klachten en verslechtering van gezondheid. Een chiropractor zoekt en corrigeert blokkades om klachten te verhelpen, optimaal te kunnen functioneren en voor het verbeteren/onderhouden van gezondheid.

Blokkade - Wat is het?

Een blokkade vindt plaats in een gewricht. Een gewricht bestaat uit twee botten die bij elkaar worden gehouden door banden die een afgesloten kapsel vormen rondom het gewricht. Bij een blokkade komt het kapsel klem te zitten tussen de twee botten. Hierdoor vermindert de ruimte tussen de botten en verliest het gewricht bewegingsvrijheid; het is geblokkeerd.

Blokkade - In de wervelkolom

Tussen wervels gaan zenuwen van het centrale zenuwstelsel naar het lichaam. Bij een blokkade vermindert de ruimte tussen de wervels en kunnen zenuwen geïrriteerd raken. Door geïrriteerde zenuwen verslechterd de communicatie tussen het centrale zenuwstelsel en het lichaam waardoor het lichaam minder optimaal gaat functioneren, klachten kunnen ontstaan en de gezondheid achteruit gaat. Voor een chiropractor is het corrigeren van blokkades in de wervelkolom essentieel voor optimaal functioneren en een optimale gezondheid. Een blokkade in de wervelkolom waardoor een zenuw geïrriteerd wordt, wordt door chiropractoren een subluxatie genoemd.

Blokkade - Gevolgen van

1. Scheefstand

In beginsel geven blokkades niet direct duidelijke symptomen. Hierdoor kunnen blokkades jaren blijven sluimeren zonder dat mensen er bewust van zijn dat er een probleem is. De eerste tekenen van blokkades zijn minder soepele of vloeiende bewegingen en scheefstand.

1. Vermoeidheid

Door het minder soepel kunnen bewegen en de scheefstand moeten spieren compenseren wat energie kost waardoor een van de eerste symptomen vermoeidheid is. Vermoeidheid kan algeheel maar ook plaatselijk zijn, bijvoorbeeld 'in de benen'.

1. Spierpijn

Wanneer de spieren de energie niet meer krijgen of kunnen opbrengen die ze nodig hebben voor het compenseren gaan ze ‘zeuren’.

1. Ontstekingen

Door beknellingen, chronische hoge spierspanningen en een ‘schurend’ effect ontstaan ontstekingen van gewrichten, zenuwen, pezen en slijmbeurzen met vaak zeer vervelende symptomen zoals (zenuw)pijn, tintelingen en krachtverlies als gevolg.

1. Verslechtering gezondheid

Vermoeidheid, spierpijn en ontstekingen veroorzaken stress en brengen het lichaam in een hogere staat van alertheid. Stresshormonen verhogen de bloeddruk en onderdrukken o.a. slaap, honger, dorst en het immuunsysteem. Sociale en lichamelijke activiteiten worden naar een minimum gebracht of zelfs gestopt. Over tijd verslechtert de gezondheid, zowel geestelijk als lichamelijk, en wordt het lichaam vatbaarder voor ziektes.

RugZorgKliniek - Uw rug, onze zorg!