Last van hielpijn? Lees hoe chiropractie je helpt bij plantaire fasciitis

Een van de moeilijkste medische aandoeningen om te spellen, is ook een van de meest voorkomende. Plantaire fasciitis is de meest voorkomende oorzaak van pijn in de hiel. Je lijd aan deze aandoening wanneer het weefsel scheurt(jes) vertoont in de peesplaat, die loopt langs de onderkant van de voet. Dit wordt peesplaatoverbelasting onder het hielbeen genoemd. De bijbehorende symptomen zijn pijnlijke irritaties en ontstekingen die acuut en vaak langdurig zijn.

Naar schatting lijden 2.000.000 Amerikanen aan plantaire fasciitis. Er zijn veel verschillende factoren die de aandoening veroorzaken.

Een voettrauma/blessure als gevolg van een val kan een oorzaak zijn. Andere oorzaken zijn het dragen van slecht passende of niet-ondersteunende schoenen, lang staan en artritis. Heeft iemand plantaire fasciitis, dan verandert vaak de manier van lopen om pijn in de voet te vermijden. Hierdoor ontstaan bijkomende klachten, zoals verkeerde uitlijning van het lichaam en pijn in de gewrichten.

Hoewel er verschillende vormen van behandeling zijn, biedt chiropractische zorg meerdere unieke voordelen voor degenen die last hebben van plantaire fasciitis. Chiropractische zorg behandelt hielpijn op de volgende 4 efficiënte manieren.

#1. Minder stress in de fascia plantaris

Als de peesplaat overbelast is, kan dat kleine scheurtjes veroorzaken die op hun beurt hielpijn veroorzaken. Patiënten die geen maatregelen nemen om deze schade te herstellen, ervaren vaak aanhoudende pijn en ontsteking. Een chiropractor is, na een aantal bezoeken, in staat om de voet en de hiel aan te passen zodat de peesplaat begint te ontspannen. Dit bevordert de genezing en vermindert het terugkeren van de aandoening.

#2. Minder bijkomende klachten door compensatie

Zoals hierboven vermeld, passen mensen die last hebben van plantaire fasciitis vaak hun manier van lopen aan om pijn bij het lopen te voorkomen. Hierdoor komt er belasting en gewicht op andere delen van de voeten, zoals enkels en gewrichten. Dit zorgt voor overbelaste spieren en pijnlijke gewrichten.

Chiropractische behandelingen pakken niet alleen de symptomen aan, maar behandelen ook de oorzaak van het probleem. Patiënten die gebruik maken van chiropractische zorg, zien de hevigheid van de hielpijn afnemen. Uw chiropractor zal u ook helpen om opnieuw correct te leren lopen en staan, zodat het de bijkomende klachten geneest.

#3. Extra oefeningen voor thuis bevorderen genezing

Als aanvulling op een bezoek aan je chiropractor, kun je je herstel verbeteren door thuis regelmatig therapeutische oefeningen te doen. Een deel van chiropractische zorg voor hielpijn omvat het regelmatig uitvoeren van aanbevolen oefeningen om fascia plantaris te rekken en te verzorgen, dit geldt ook voor andere getroffen gebieden. Voor de beste resultaten, moet je de oefeningen correct en zorgvuldig uitvoeren en je aan het behandelplan houden.

#4. Chiropractie werkt goed in combinatie met andere behandelingen

Chiropractische behandeling voor plantaire fasciitis kan ook ingezet worden als aanvulling op andere behandelingen. Chiropractie gecombineerd met massage, fysiotherapie of een meer invasieve behandeling zoals injecties, bieden pijnbestrijding, verbeterde mobiliteit en snellere genezing. Je kunt met je chiropractor de mogelijkheden van andere behandelingen, als aanvulling op de huidige zorg, bespreken.

Het slechte nieuws is dat hielpijn over het algemeen enkele maanden duurt. Het goede nieuws is dat een combinatie van chiropractische zorg en therapeutische oefeningen in 9 van de 10 gevallen geneest.

Hielpijn is een probleem dat miljoenen mensen treft, maar hoeft niet de normale activiteiten of levensstijl te belemmeren. Raadpleeg je chiropractor en werk samen aan een plan om chiropractische behandelingen, therapeutische oefeningen thuis en eventueel andere aanvullende vormen van behandeling te combineren. Het kan even duren, maar plantaire fasciitispatiënten kunnen uiteindelijk een punt bereiken waar ze pijnvrij en ongehinderd zijn in hun mobiliteit!