Waarom chiropractie helpt bij problemen aan de tussenwervelschijf

Chiropractie wordt voortdurend populairder bij problemen die te maken hebben met tussenwervelschijven. Steeds meer onderzoek bewijst de effectiviteit van chiropractie bij dit soort problemen. Dokters en therapeuten integreren het vaker in het behandelplan van de patiënt.

Problemen van de tussenwervelschijven zijn slopend, ze zorgen voor hevige pijn en beperkte mobiliteit. Degeneratieve discaandoening is een van de meest voorkomende problemen van de wervelkolom die rugpijn veroorzaakt, maar die ook pijn in heupen, benen, armen en zelfs handen kan geven.

Het komt door degeneratie oftewel het dunner worden van wervelgewrichten of tussenwervelschijven. Hierdoor kan de mechaniek van de wervelkolom verstoord raken en kan het zorgen voor uitstulpende schijven, die op zenuwen kunnen drukken. De traditionele behandelmethode voor dit probleem bestaat meestal uit het voorschrijven van sterke pijnmedicatie en soms een operatie.

Patiënten die te maken hebben met pijn, veroorzaakt door uitstulpende of gescheurde, maar ook verschoven schijven of een hernia, reageren goed op chiropractie. Waar een operatie lange tijd het standaardantwoord was op pijnverlichting bij deze aandoeningen van de wervelkolom, biedt chiropractie een goed alternatief dat zijn effectiviteit heeft bewezen.

De meeste wervelkolomaandoeningen worden gekenmerkt door specifieke symptomen, waaronder nek- en rugpijn, stijfheid, arm- en beenpijn en gevoeligheid van de rugspieren of de wervelkolom zelf. Andere, ergere symptomen kunnen ontstaan na verloop van tijd. Deze symptomen duiden op een gevaarlijker probleem dat uiteindelijk zelfs levensbedreigend zou kunnen worden; dit zijn onder andere:

• Rugpijn waarbij je koorts hebt.
  • Geen controle meer hebben over blaas of darmen.
  • Ernstige zwakheid waardoor je niet meer in staat bent armen of benen te gebruiken of te lopen.
  • Algehele gevoelloosheid in beide armen of beide billen.
  • Niet meer in staat zijn naar het toilet te gaan.

Deze ernstige symptomen hebben direct medische aandacht nodig, maar de eerste specifieke symptomen kunnen vaak geholpen of zelfs verholpen worden door chiropractie.

Met voorzichtige, precieze correcties aan de wervelkolom, kan een chiropractor aanpassingen aan het lichaam doen die helpen om pijn en druk te verminderen. Deze behandeling kan de slopende voortgang van bepaalde wervelkolomaandoeningen stoppen, pijn verminderen en de mobiliteit vergroten.

Aandoeningen aan de wervelkolom worden meestal gediagnosticeerd door een combinatie van fysieke onderzoeken en het bestuderen van de medische geschiedenis van de patiënt. Tijdens het onderzoek worden het bewegingsapparaat en het zenuwstelsel van de patiënt beoordeeld. Een chiropractor onderzoekt het lichaam door de armen, benen en rug van de patiënt in verschillende posities te manoeuvreren en druk uit te oefenen op de gewrichten. Andere hulpmiddelen bij de diagnose zijn het beoordelen van o.a. röntgenfoto’s en MRI-scans.

Bij voorkeur worden aandoeningen aan de wervelkolom in eerste instantie op een conservatieve wijze behandeld. Hoe eerder het probleem kan worden vastgesteld en de behandeling kan beginnen, hoe beter. Er zijn verschillende methodes die een chiropractor kan toepassen om de pijn onder controle te houden en te behandelen. Methodes als koelen of warmte op bepaalde lichaamsdelen, hebben een bewezen positief effect bij het onder controle houden van pijn door een aandoening in de onderrug.

Beweging is ook cruciaal voor een herstelproces, hoe sneller de patiënt weer in beweging komt, hoe beter. De meeste blessures of rug aandoeningen, worden versterkt als een patiënt in bed blijft liggen, of stil gaat zitten in plaats van rond te lopen en te bewegen. Het kan resulteren in blijvende rugproblemen.

Wervelkolomcorrecties gedaan door een goed opgeleide chiropractor hebben bewezen een effectieve en veilige behandeling te zijn voor aandoeningen aan de wervelkolom en de daarbij horende pijn. In sommige gevallen is therapeutische beweging toegevoegd aan het behandelplan en ook dat heeft zijn effectiviteit bewezen.

In de meeste gevallen, is chiropractie voldoende en is een operatie of pijnstillende injecties niet nodig om de pijn onder controle te krijgen. Het is zelfs zo dat dat soort oplossingen vaak voor juist meer problemen zorgen. Chiropractie zou het eerste plan van aanpak moeten zijn bij wervelkolomaandoeningen, pijn of blessures. Dus, heb jij of een van je naasten een aandoening aan de wervelkolom of tussenwervelschijven, bel dan eerst een chiropractor. We zijn er om je te helpen!