Rugpijn
RugZorgKliniek verhelpt en
vermindert uw klachten

Rugpijn | RugZorg

Rugpijn is één van de voornaamste oorzaken van ziekteverzuim in de westerse wereld. Zeker 80% van de mensen krijgt er vroeg of laat mee te maken. Rugpijn is erg vermoeiend en kan een belemmering vormen voor de simpelste dingen als staan, lopen of zitten.

Rugpijn – Symptoom

Rugpijn kan veroorzaakt worden door triggerpoints, ontstekingen, uitstralende pijn van organen en zenuwirritaties, oftewel door vrijwel alles. En toch kan er vaak geen onderliggende oorzaak gevonden worden. Meer informatie over het type rugpijn, hoe het begon, het verloop en eventuele combinatie met andere symptomen vormen aanwijzingen over de mogelijk oorzaak.

Rugpijn – Syndroom

Rugpijn is complex en het is dan ook onderdeel van veel syndromen. Bij Spit is er sprake van een acute scherpe rugpijn die vaak ook erg belemmert bij staan en/of lopen. Rugpijn in combinatie met zenuwpijn door het been wijst op Ischias of Piriformis syndroom. En in combinatie met blokkades van het bekken (SI-gewrichten) kan er sprake zijn van bekkeninstabiliteit. Rugpijn kan ook oorzaak zijn van bijvoorbeeld het ontwikkelen van Chronisch Vermoeidheid Syndroom.

Rugpijn – Chiropractor

Chiropractie is wetenschappelijk bewezen als de beste oplossing bij rugpijn. Bij de RugZorgKliniek maken we een rugscan die de (afwijkende) spierspanningen van de rug in beeld brengt en die voor onze chiropractoren aanwijzingen geeft voor blokkades. Een chiropractor corrigeert de blokkades waardoor de rug weer in balans kan komen.

Rugpijn – Tips

Drink water!

Triggerpoints of knopen in spieren zijn het gevolg van een opstapeling van afvalstoffen in de spier. Door blokkades of extra belasting door drukte en/of stress maken de spieren extra afvalstoffen aan. Hier kunt u zelf niet altijd wat aan doen. Maar extra water drinken helpt de spieren de (extra) afvalstoffen af te voeren. En dat kunt u wel zelf doen! Drie tot vier glazen water per dag maken vaak al het verschil tussen wel of geen klachten. Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: drink water!

Blijf in beweging (maar zonder te belasten)

Door langdurig eenzelfde houding aan te houden worden de spieren wel belast maar krijgen te weinig doorbloeding. Bewegen brengt de doorbloeding weer op gang waardoor zuurstof en voedingsstoffen worden aangevoerd en afvalstoffen worden afgevoerd. Maar let op: bij belasting (bijv. zwaar tillen of intensief sporten) worden er juist weer meer afvalstoffen aangemaakt. Dus blijf bewegen maar zonder te belasten.

Maak een afspraak!

Onze chiropractoren hebben al meer dan 15.000 mensen, die al van alles hadden geprobeerd, geholpen met uiteenlopende klachten. Heeft u ook al van alles geprobeerd maar heeft u nog steeds last? Wacht dan niet langer en ga naar onze contactpagina voor het maken van een afspraak met één van onze chiropractoren!

RugZorgKliniek – Uw rug, onze zorg!