Hoofdpijn
RugZorgKliniek verhelpt
en vermindert uw klachten

Hoofdpijn | RugZorg

De meeste mensen hebben wel eens hoofdpijn. Dit komt meestal door drukte/stress, uitdroging, vermoeidheid en/of slaapgebrek. Door wat rustiger aan te doen gaat de hoofdpijn wel weer weg. Maar regelmatig of zelfs chronische hoofdpijn kan een belemmering worden voor studie, werk en zelfs sociale gelegenheden.

Hoofdpijn – Symptoom

Hoofdpijn is een algemeen symptoom waar vaak geen onderliggende oorzaak voor te vinden is. Meer informatie over het type hoofdpijn, hoe het begon, de frequentie van de hoofdpijn en eventuele combinatie met andere symptomen vormen aanwijzingen over de mogelijk oorzaak.

Hoofdpijn – Syndroom

Omdat hoofdpijn een algemeen symptoom is kan het onderdeel zijn van zeer veel syndromen. Zo kan een zeurende, drukkende hoofdpijn in tijden van stress wijzen op Spanningshoofdpijn. Terwijl een hoofdpijn die begon na een ongeluk en samengaat met nekpijn en duizelingen wijst op een Whiplash. Een bonzende hoofdpijn die samengaat met licht- en/of geluidsgevoeligheid lijkt meer op Migraine. En een zeer hevige hoofdpijn die in periodes van een aantal aanvallen (clusters) opspeelt klinkt als Clusterhoofdpijn.

Hoofdpijn – Chiropractor

Wanneer er geen aanwijzingen zijn voor een medische oorzaak van de hoofdpijn of wanneer deze al zijn uitgesloten spelen blokkades zeer waarschijnlijk een rol in het veroorzaken of triggeren van de hoofdpijn(aanvallen). Hoofdpijn wordt vaak veroorzaakt door blokkades in de nek maar kan ook veroorzaakt worden door blokkades in de kaken, bovenrug en schouders. Een chiropractor corrigeert de blokkades waardoor de onderliggende oorzaak wordt aangepakt en de hoofdpijn in hevigheid en frequentie afneemt.

Hoofdpijn – Tips

Drink water!

Triggerpoints of knopen in spieren zijn het gevolg van een opstapeling van afvalstoffen in de spier. Door blokkades of extra belasting door drukte en/of stress maken de spieren extra afvalstoffen aan. Hier kunt u zelf niet altijd wat aan doen. Maar extra water drinken helpt de spieren de (extra) afvalstoffen af te voeren. En dat kunt u wel zelf doen! Drie tot vier glazen water per dag maken vaak al het verschil tussen wel of geen klachten. Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: drink water!

Rekoefeningen

Rekoefeningen verhogen de doorbloeding in de spieren waardoor zuurstof en voedingsstoffen worden aangevoerd en afvalstoffen worden afgevoerd. Verkrampte spieren kunnen herstellen en komen tot rust. Wanneer u een spier rekt kost het ongeveer 20 seconden voor de doorbloeding om op gang te komen. Voor een goede rekoefening moet u daarom de spanning op de spier ongeveer 30 seconden aanhouden. U hoeft de spanning niet te forceren, een rekkend gevoel is voldoende, en voorkom ‘veren’ tijdens de rekoefening.

Maak een afspraak!

Onze chiropractoren hebben al meer dan 15.000 mensen, die al van alles hadden geprobeerd, geholpen met uiteenlopende klachten. Heeft u ook al van alles geprobeerd maar heeft u nog steeds last? Wacht dan niet langer en ga naar onze contactpagina voor het maken van een afspraak met één van onze chiropractoren!

RugZorgKliniek – Uw rug, onze zorg!