Ischias Syndroom

Ischias Syndroom | RugZorg

Ischias of Ischias syndroom wijst op een ontsteking van de Ischias zenuw maar geeft niet aan wat de oorzaak is van de zenuwontsteking. Ischias Syndroom is een verzamelnaam voor alles waardoor de Ischias zenuw ontstoken kan raken. Een mogelijke oorzaak van Ischias syndroom is een hernia in de lage rug maar Ischias Syndroom kan bijvoorbeeld ook worden veroorzaakt door de Piriformis, een spiertje in de bil. Wanneer de onderliggende oorzaak van de ontstoken Ischias zenuw bekend is kan Ischias Syndroom worden vervangen door een syndroom dat de oorzaak ook duidelijk maakt, bijvoorbeeld Hernia of Piriformis Syndroom. Er blijft dan feitelijk nog steeds sprake van Ischias Syndroom.

Ischias – Symptoom

Bij Ischias is er een uitstralende pijn door het been. Meestal straalt de pijn door één been maar het kan in beide benen uitstralen waarbij de pijn dan wel sterker is in één van de benen. De pijn loopt langs de achterkant en buitenkant van het bovenbeen naar de buitenkant van de knie. Het slaat dan een stukje over en gaat weer verder in de kuit en enkel en kan doorstralen naar de voet en zelfs de tenen. Vaak gaat Ischias ook gepaard met krampen in de kuit.

Ischias – Syndroom

Bij pijn in het been wordt in de praktijk al snel gesproken van Ischias of Ischias Syndroom maar dit is niet altijd correct. Pijn langs de achterkant en bovenkant van het been kan wijzen op een lichte, beginnende, vorm van Ischias maar kan bijvoorbeeld ook veroorzaakt worden door een verkramping van de hamstring. Wanneer de pijn voorbij de knie straalt naar de kuit, enkel, voet en/of tenen is er vrijwel zeker sprake van Ischias Syndroom. De oorzaak van Ischias Syndroom is niet altijd gelijk duidelijk maar een (scherpe) pijn in de bil is een sterke aanwijzing dat er sprake is van Piriformis Syndroom. Terwijl geen pijn in de bil maar wel in de lage rug meer wijst op een hernia. Let wel: de enige manier om met zekerheid te bepalen of er sprake is van een hernia is door het (laten) maken van een MRI scan. Ischias Syndroom kan ook meerdere oorzaken hebben waarbij er bijvoorbeeld zowel sprake is van Hernia als van Piriformis Syndroom.

Ischias – Chiropractor

Voor een chiropractor is Ischias Syndroom een nieuw stadium in het verloop van blokkades rondom het heiligbeen. Voorafgaand aan de Ischias is er vrijwel altijd al sprake geweest van regelmatige of chronische rugklachten. Ischias Syndroom veroorzaakt door een Hernia wijst meer op blokkades van het heiligbeen en de onderste rugwervels (L4 en L5) terwijl Piriformis Syndroom meer een aanwijzing is van blokkades van bij de SI-gewrichten (tussen heiligbeen en bekkenbotten). Door het opheffen van de blokkades ontstaat meer ruimte en kan de ontsteking van de Ischias zenuw weer tot rust komen.

Last van Ischias? - Neem contact op!