Whiplash
RugZorgKliniek verhelpt en
vermindert uw klachten

Whiplash Syndroom | RugZorg

Whiplash of Whiplash Syndroom is een post-traumatisch syndroom waarbij de nek een zwiepende beweging heeft gemaakt. Whiplash Syndroom is oorspronkelijk beschreven als een gevolg van reizen met de (stoom)trein en werd geassocieerd met abrupt stoppen bij hoge snelheid. Hierbij is ‘hoge snelheid’ relatief want de stoomtreinen hadden een snelheid tussen 40 en 50 kilometer per uur. Dit beschouwen we vandaag de dag niet meer als ‘hoge snelheid’ waardoor vaak onderschat wordt dat zelfs abrupt stoppen bij 30 kilometer per uur kan leiden tot Whiplash Syndroom

Whiplash – Symptoom

Bij Whiplash Syndroom hoeven de klachten niet gelijk te beginnen na het trauma maar kunnen dagen, weken, en soms zelfs pas maanden na het trauma opspelen. Hierdoor wordt de klachten niet altijd met het trauma geassocieerd waardoor Whiplash Syndroom niet (gelijk) wordt vastgesteld.

Er zijn verscheidene symptomen die onderdeel van Whiplash Syndroom kunnen zijn zoals nekpijn, schouderpijn, bovenrugpijn, hoofdpijn, duizelingen, vermoeidheid en concentratieproblemen. Hiervan zijn nekpijn en hoofdpijn de meest voorkomende symptomen van Whiplash Syndroom waarbij de nekpijn kan uitstralen naar de schouders en tussen de schouderbladen.

Wellicht niet direct onderdeel van Whiplash Syndroom maar na een verkeersongeval ontstaan vaak ook lage rugklachten.

Whiplash – Syndroom

Whiplash Syndroom wordt verdeeld in vijf categorieën of gradaties afhankelijk van de ernst van de klachten en beschadigingen.

Categorie 0: Er is geen nekpijn of stijfheid en geen andere aanwijzingen bij lichamelijk onderzoek (maar er kan wel schade zijn ontstaan in de diepere weefsels).

Categorie 1: De patiënt voelt wel nekpijn of stijfheid maar er zijn geen andere aanwijzingen bij lichamelijk onderzoek.

Categorie 2: De patiënt heeft nekklachten en lichamelijk onderzoek toont beperkte bewegingsvrijheid en gevoeligheid aan.

Categorie 3: Naast de nekklachten zijn er neurologische symptomen zoals tintelingen, verminderde reflexen en krachtverlies.

Categorie 4: Er zijn nekklachten en medisch onderzoek toont beschadigingen aan zoals fracturen, dislocaties of beschadiging van het ruggenmerg.

Whiplash – Chiropractor

Door het ‘Whiplash’ trauma wordt de wervelkolom eerst opgerekt en vervolgens in elkaar gedrukt. Voor een chiropractor is dit een duidelijke oorzaak voor het ontstaan van blokkades en in het verlengde van de klachten. Blokkades kunnen ook zonder klachten sluimeren waardoor pas later de klachten worden ontwikkeld. Een chiropractor behandelt Whiplash Syndroom door het opheffen van de blokkades.

Last van Whiplash? – neem contact op!